قیمت نفت به 45 دلار سقوط می نماید؟

به گزارش مجله شرقیا، اد مورس، مدیر تحقیقات کالای سیتی گروپ در مصاحبه با فایننشیال پست اعلام نمود نفت ممکن است تا 12 ماه آینده به 45 دلار در هر بشکه بازگردد و خوش بینی به قیمت های بالاتر بر مبنای تحلیل اشتباه است.

قیمت نفت به 45 دلار سقوط می نماید؟

به گزارش بیزنس اینسایدر، این پیش بینی کننده بزرگ نفت که نسبت به ریزش قیمت نفت در سال 2014 هشدار داده بود و همچنین به درستی پیش بینی نموده بود که گروه اوپک پلاس توافق کاهش فراوری خود را زودتر از زمانی که همه انتظار دارند خاتمه خواهد داد، اظهار نموده است بهره وری سرمایه و پیشرفت های فناوری که بازیابی نفت را بهبود بخشیده است بر ضد سناریوهای خوش بینانه برای افزایش قیمت ها عمل می نماید زیرا هر چه نرخ بازیابی بهتر باشد، نفت بیشتری می تواند با هزینه ارزان فراوری گردد. همچنین کسانی که به افزایش قیمت نفت خوش بین هستند، در ارزیابی خود از تسریع افت فراوری نفت جهانی اشتباه کردند زیرا تسریع افت فراوری تنها در میادین قدیمی روی داده است که حدود 45 تا 50 درصد از فراوری جهانی را تشکیل می دهند.

مورس گفت: این غیرمنطقی است که کاهش فراوری را در مناطقی مانند نفت شنی کانادا که فراوری افت نخواهد کرد پیش بینی کنیم. این تحلیلگر همچنین اعلام کرد اوپک در مدت بیش از 50 سال، همیشه به طور میانگین 35 میلیون بشکه در روز نفت فراوری نموده است.

به گفته مورس، حتی اگر فرض کنیم نرخ افت 5 درصد برای این میادین قدیمی، باعث کمبود عرضه دو تا سه میلیون بشکه در روز می گردد، همچنان حدود نصف میزان کاهشی است که افراد خوش بین به بالا رفتن قیمت ها انتظار دارند.

مدیر بخش تحقیقات کالای سیتی گروپ تایید کرد که مسئله ظرفیت شناور فراوری، یک نگرانی به حق در بازار نفت جهانی است اما وی اضافه نمود: امکان تحویل مسئله واقعی است و در حال حاضر، به نظر می رسد وضعیت مطلوبی دارد. عربستان سعودی می تواند 15 میلیون بشکه در روز نفت به وسیله بنادر خود تحویل دهد و حدود 300 میلیون بشکه نفت در مخازن خود در داخل کشور و همچنین ذخایر دیگری در خارج دارد. به عبارت دیگر عربستان می تواند 15 میلیون بشکه در روز نفت صادر کند اما تنها 10.8 میلیون بشکه در روز نفت فراوری می نماید.

با این حال مورس تایید کرد که در میان مدت قیمت نفت به دلیل اختلالات عرضه احتمالی در لیبی و ونزوئلا، تحریم های ایران و جنگ تجاری میان آمریکا و چین همچنان بالا خواهد ماند اما در سال آینده قیمت نفت برنت ممکن است به محدوده بین 45 تا 65 دلار در هر بشکه سقوط کند.

منبع: انتخاب
انتشار: 30 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 546

به "قیمت نفت به 45 دلار سقوط می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت نفت به 45 دلار سقوط می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید