مستند غیررسمی و گام مهم در سیاست رسانه ای

به گزارش مجله شرقیا، پـخـش مستند غیررسمـی که روایتی از دیدارهای کمتر دیده شده و البته متفاوت نشست های پنجشـنبه های رهبر معظم انقلاب با اهالی علم و فرهنگ اسـت، بازتاب های گسترده و مختلفی را به دنبال داشته است.

مستند غیررسمی و گام مهم در سیاست رسانه ای

پخش هرچند دیرهنگام این گونه جزئیات از دیدار های صمیمانه رهبرعالی کشور با نخبگان و اهالی فرهنگ، قطعاً گامی ارزنده است که از زوایای مختلف قابل بررسی و تحلیل است، اما در این مجال اندک فقط از منظر رسانه ای نکاتی را مطرح می کنم. پخش این مستند اقدام و گامی رو به جلوست؛ از زمان ورود جدی ابزارهای رسانه ای به متن زندگی اجتماعی، هیچ دوره ای را نمی توان یافت که قدرت های سیاسی و حاکمیت های ملی و بین المللی، نسبت به اهمیت عرصه سیاستگذاری رسانه ای بی توجه بوده باشند...

و امروز نقش رسانه ها در تحکیم رابطه ملت - دولت (به معنای عام) تأثیر فزاینده ای دارد. از این رو سیاستگذاری در عرصه رسانه ها و برای رسانه ها نیازمند ترسیم استراتژی ها و چشم اندازهای دقیق و جامع است. عرصه های سیاستگذاری رسانه ها، اتفاقاً در عصر رسانه های اجتماعی، پیچیده تر و دقیق تر شده اند و شکل گیری مفاهیم و مسائل جدید در عرصه رسانه های نوین، خصوصاً جایگزینی ارتباطات تعاملی با ارتباطات یکسویهی رسانه های سنتی تر نیازمند سیاستگذاری های دقیق تر و جامع تر است. درواقع حکومت به معنای عام با سیاستگذاری معنا می یابد و اساساً نمی تواند در عرصه گسترده ای همچون رسانه ها، منفعل عمل کند و از قدرت برآمده از آن چشم پوشی کند. از طرف دیگر، وجوه تعاملی مخاطبان امروز، آنان را به متن تولید محتوا و تأثیرگذاری بر گفتمان های رسانه ای وارد کرده است. به نظر می رسد نگرش منفعل به عرصه سیاستگذاری و عدم تغییر در سیاست های پیشین، اثرات سویی خواهد داشت، بنابراین نیازمند گشایش وتغییر خواهد بود. از این رو پخش مستند غیررسمی را باید از این منظر تحلیل کرد. این مستند نشانه یک سیاستگذاری تازه رسانه ای و شناختی از فهم و نیاز جدید مخاطبان (و در اینجا افکار عمومی) است و درواقع روایت غیررسمی از کیفیت دیدارهای رهبری انقلاب (برخلاف آنچه تا به امروز در اخباررسمی منتشر شده است) و به عبارتی دیگر نمایان شدن روایتی رسمی است از آنچه تا به امروز از دید افکار عمومی پنهان بود.

هرچند از سال ها پیش کم وبیش روایت هایی از دیدار ها و گفت وشنود های رهبرانقلاب با اهالی فرهنگ و علم منتشر شده است (همانند دیدار با شعرا یا دیدار با دانشجویان و استادان دانشگاه در شب های ماه مبارک رمضان) اما آن روایت ها کوتاه، گذرا و رسمی بوده است. مثلاً این پرسش همواره مطرح بوده که چرا وقتی رهبر انقلاب - که یک کتابخوان و کتاب شناس حرفه ای است - به نمایشگاه کتاب می فرایند، دیالوگ ها و گفت و گو های ایشان با ناشران و نویسندگان پخش نمی شود و یک خبر چند ثانیه ای ماحصل دیدار سه - چهار ساعته شده است. تا به امروز تلویزیون ایران که دارای تصاویر خاص و منحصر به فرد از دیدارهای رهبری است تصویری یکنواخت در قاب های کاملاً رسمی از رهبرانقلاب پخش کرده است. اما مستند غیررسمی روایتی دیگر و صمیمانه تری را نشان می دهد. هرچند عنوان غیررسمی خود نیز جای تأمل دارد که بهتر بود عنوان مناسب تری برای آن انتخاب می شد مگر نه اینکه رهبر انقلاب همین هستند که در این مستند نشان داده می شود پس چرا غیررسمی؟

به هر حال بازتاب های این مستند که راوی اتفاقات و خاطرات و گفت وگو های صمیمانه حواشی جالب و خارج از کلیشه های رایج و ارائه تصویری متفاوت و البته حقیقی از آنچه جامعه تا به امروز آن را ندیده ، نشان می دهد که جای روایت های جدید و در عین حال بدون فیلتر چقدر در کنداکتور رسانه ای رسمی کشور خالی بوده است و این تأخیر، مخاطب را از روایت چه بخش هایی محروم کرده و البته این تأخیر خود تبعات منفی نیز همواره به دنبال داشته است. چندی پیش مستندی از یکی از رسانه های فارسی زبان خارج از کشور در باب شخصیت رهبر معظم انقلاب - که به اتکای اندک تصاویر پراکنده و بازنمایی سوگیرانه و در بخش هایی واژگون برساخته شد - نشان داد که صداو سیما به عنوان یک رسانه رسمی که دسترسی آسان تری به آرشیو اخبار و تصاویر دارد، در پی غفلت از سیاست های جدید رسانه ای، چگونه از رقیبان عقب می افتد و همین استفاده نکردن از فرصت ها خود به یکی از عوامل تحریک رسانه های رقیب برای پر کردن آن خلأها البته با سوگیری های مورد نظر خود تبدیل می شود. به نظر می رسد که هم رسانه ای ها و هم مسئولان متوجه آرایش جدید رسانه ای نیستند. اگر متوجه بودند، میدان را به دیگران واگذار نمی کردند.

به نظر می رسد اقدام جدید دفتر رهبر معظم انقلاب در تغییر سیاست های رسانه ای را که قطعاً یکی از حساس ترین مأموریت های رسانه ای در تراز ملی و جهانی است باید به فال نیک گرفت. این اقدام و اتخاذ ترتیبات جدید رسانه ای، با توجه به تنوع مخاطبان و پیچیدگی های موجود نظام رسانه ای گامی روبه جلو و آموزنده برای سایر مسئولان و مقامات است. بدون شک برخورداری از نگاه منظومه ای، فرآیندی، تحلیل محور واستفاده از تمامی ظرفیت های رسانه ای امروز باید در دستور کار همه ارکان رسانه ای کشور باشد. باید آرایش جدید رسانه ای را درک کنیم و بر اصول و تاکتیک های موجود مسلط شویم.

*سردبیر

منبع: ایران

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1424

به "مستند غیررسمی و گام مهم در سیاست رسانه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستند غیررسمی و گام مهم در سیاست رسانه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید