مضرترین داروهای رایج که مغزتان را هدف می گیرد

به گزارش مجله شرقیا، محققان می گویند گروه مشترکی از دارو هایی که پزشکان از مسائل مثانه گرفته تا بیماری افسردگی تجویز می نمایند، ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل فرد را افزایش دهد.

مضرترین داروهای رایج که مغزتان را هدف می گیرد

به گزارش خبرنگار ، تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه ناتینگهام در انگلستان، بین طبقه خاصی از دارو ها و خطر زوال عقل ارتباط وجود دارد و تقریباً تا 50 درصد این خطر را افزایش می دهد. در این تحقیق پروفسور کارول کوپلند محقق اصلی این تحقیق و همکارانش، سوابق پزشکی 58 هزار و 769 فرد مبتلا به زوال عقل و 225 هزار و 574 نفر بدون زوال عقل را تجزیه و تحلیل کردند. همه افراد این مطالعه 55 ساله یا بالاتر بودند. 63 درصد مبتلایان به زوال عقل خانم ها، و میانگین سنی آن ها 82 سال بود.

محققان داده های مربوط به پایگاه داده QResearch را تهیه کردند و پرونده های پزشکی را از اول ژانویه 2004 تا 31 ژانویه 2016 آنالیز کردند. آن ها دریافتند که دارو های ضد کولینرژیک و به طور خاص دارو های ضد افسردگی و ضد پارکینسون، ضد سرگیجه دارو های مثانه و دارو های صرع، با خطر بالاتر زوال عقل همراه هستند. این دارو ها با مهار یک پیغام رسان شیمیایی به نام استیل کولین کار می نمایند.

پزشکان ممکن است برای درمان علائم زودرس زایمان هم، برخی از این دارو ها را برای بیماران خود تجویز نمایند. به طور کلی، محققان به این نتیجه رسیدند که افراد بالای 55 سال یا کمتر از 3 سال که به طور روزانه آنتی کولینرژیک قوی مصرف نموده اند، تقریباً 50 درصد بیشتر از افرادی که از این نوع دارو ها استفاده ننموده اند، احتمال ابتلا به زوال عقل را دارند.

کُشنده ترین بیماری ها را بشناسیداین محقق می گوید: خطرات این نوع دارو باید توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی در کنار مزایا در هنگام تجویز دارو ها مورد آنالیز قرار گیرد و در صورت امکان درمان های جایگزین در نظر گرفته گردد.

پروفسور تام دینگ، نویسنده این مقاله شرح می دهد: این مطالعه شواهد دیگری را ارائه می دهد که پزشکان باید در هنگام تجویز دارو های خاصی که خاصیت آنتی کولینرژیک دارند، احتیاط نمایند. این یافته ها همچنین اهمیت انجام آنالیز های منظم دارو ها را نشان می دهد.

او ادامه داد: در این تحقیق قبل از سن 80 سالگی خطر بیشتری برای افراد مبتلا به زوال عقل مشاهده کردیم ، این نشان می دهد که این دارو ها باید با احتیاط بیشتری در افراد میانسال و افراد مسن تجویز گردد. بیماری زوال عقل در اثر تخریب سلول های مغز به وجود می آید و باعث کاهش تدریجی حافظه و عملکرد شناختی فرد می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 311

به "مضرترین داروهای رایج که مغزتان را هدف می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مضرترین داروهای رایج که مغزتان را هدف می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید