مغرب، ترسیم مرزهای دریایی چالش رباط با مادرید

به گزارش مجله شرقیا، وزیر خارجه مغرب گفته است که کشورش برای ترسیم مرزهای دریایی خود از اسپانیا اجازه نمی گیرد.

مغرب، ترسیم مرزهای دریایی چالش رباط با مادرید

با تور لوکس اسپانیا از سرزمین جشن و موسیقی دیدن کنید. به بارسلون و مادرید سری بزنیم و از جزایر قناری و ایبیزا دیدن کنیم.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مجلس مغرب چهارشنبه هفته گذشته با اتفاق آراء دو لایحه تصویب کرد که یکی از آنها مربوط به ترسیم مرزهای دریایی صحرای غربی (مورد اختلاف با جبهه پولیساریو) بود. لایحه دوم هم به ترسیم مرزهای دریایی بین مغرب و اسپانیا دریاری مدیترانه و اقیانوس اطلس مربوط می شد. این دو کشور سال هاست که با یکدیگر در این زمینه اختلاف دارند. مادرید قبلا اعلام نموده بود ترسیم مرزهای دریایی با مغرب که در نزدیکی جزایر قناری (خودمختار و تحت سیطره اسپانیا) و شهرهای سبته و ملیله (تحت حاکمیت اسپانیا و مغرب آنها را بخشی از خاک خود می داند) باید به وسیله مذاکره و گفت وگوی سیاسی انجام شود اما تصویب لایحه ترسیم مرزهای دریایی در مجلس مغرب سبب شد تا وزیر خارجه اسپانیا راهی رباط شود و با مقامات بلندپایه مغرب در مورد این مصوبه به گفت وگو بنشیند.

وزیر خارجه مغرب گفت: رباط حق دارد که مرزهای دریایی خود را بدون اجازه دریافت از اسپانیا ترسیم کند.

به نوشته روزنامه العربی الجدید ناصر بوریطه در نشست مشترک خبری خود با وزیر خارجه اسپانیا در رباط توضیح داد: مادرید در سال 2010 مرزهای دریایی خود به ویژه در مناطق آبی جزایر قناری ترسیم کرد بدون اینکه از مغرب اجازه بگیرد.

وی با تاکید براینکه طبق قانون دریاها مصوب سازمان ملل، ترسیم مرزهای دریایی حق حاکمیتی مغرب است، گفت: چنان مسائلی در ترسیم مرزهای دریایی ایجاد شده باشد، مذاکره و گفت وگوی سیاسی تنها راه سرانجام دادن به این مسائل است.

در این نشست خبری وزیر خارجه اسپانیا هم گفت: مغرب حق دارد از راهکارهای قانونی برای ترسیم مناطق مالی خود اقدام کند. رباط باید به حقوق دریایی اسپانیا احترام بگذارد و ما برای ترسیم مرزهایی دریایی مورد اختلاف باید نشست مشترکی برگزار کنیم تا به قوانین و مقرارت بین المللی در این خصوص عمل نموده باشیم.

وی توضیح داد: اسپانیا و مغرب بدون یکجانبه گرایی خواستار حل و فصل مسائل موجود بین دو کشور بر اساس تفاهم و توافق هستند.

بر اساس گزارش رسانه های عربی، جبهه پولیساریو با صدور بیانیه ای مصوبه مجلس مغرب در مورد ترسیم مرزهای دریایی صحرای غربی را توسط رباط محکوم کرد.

اختلاف و درگیری نظامی بین جبهه پولیساریو و مغرب به سال 1975 باز می شود. این جبهه بر استقلال صحرای غربی از مغرب تاکید دارد اما رباط این منطقه را بخشی از خاک مغرب می داند.

جبهه پولیساریو و مغرب در سال 1991 توافقنامه آتش بس را تحت نظارت سازمان ملل امضاء کردند و قرار شد بسترهای لازم جهت برگزاری همه پرسی از ساکنان صحرای غربی در مورد استقلال یا پیوستن به مغرب انجام شود اما به دلیل مسائل و موانع موجود، این همه پرسی تا به امروز انجام نشده است.

دولت رباط با خودمختاری منطقه صحرای غربی موافقت نموده است مشروط بر اینکه این منطقه همچنان بخشی از خاک مغرب باقی بماند. جبهه پولیساریو با این پیشنهاد مخالفت نموده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 اسفند 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 701

به "مغرب، ترسیم مرزهای دریایی چالش رباط با مادرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مغرب، ترسیم مرزهای دریایی چالش رباط با مادرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید