نقش ماءالشعیر دوران شیردهی

به گزارش مجله شرقیا، در دوران شیردهی ماءالشعیر بنوشید

هرچند که نوشیدن ماءالشعیر می تواند فوایدی برای بدنمان داشته باشد اما از جنبه تغذیه ای، هیچ نوشیدنی ای نمی تواند جای آب را بگیرد چون بیشترین حجم بدن ما (60درصد حجم بدن بزرگسالان) از آب تشکیل شده و آب در بدن نقش زیادی از جمله، دفع سموم و خنک کنندگی دارد. پس در هر شرایطی، آب به آبمیوه، نوشابه، ماءالشعیر و حتی انواع شربت های خانگی ارجحیت دارد.

نقش ماءالشعیر دوران شیردهی

این روزها خیلی ها وقتی در رستوران سفارش غذا می دهند، نوشیدنی محبوب شان ماء الشعیر است. جالب است بدانید که ماء الشعیر و نوشابه از نظر اندازه کالری و انرژی، تفاوت چندانی با هم ندارند اما نوشابه، غیر از انرژی، هیچ ماده مغذی و مفیدی ندارد و نوشیدنش هیچ سودی را به مصرف کننده نمی رساند. اگر نوشابه، لایت نباشد، در هریک لیوان (یعنی حدود 240 سی سی)، 120 تا 140 کیلوکالری انرژی دارد و این اندازه برای ماءالشعیر هم صادق است.

البته به دلیل اینکه ماءالشعیر را از مالت می گیرند (که از جو تهیه شده است)، نوشیدنش مانند نوشابه بی فایده نیست و می توان برای افزایش اشتها به افراد لاغر توصیه کرد به جای نوشابه، ماءالشعیر مصرف کنند. در ضمنً، خانم های شیرده به منظور افزایش شیرشان می توانند ماءالشعیر بنوشند. هرچند که نوشیدن ماءالشعیر می تواند فوایدی برای بدنمان داشته باشد اما از جنبه تغذیه ای، هیچ نوشیدنی ای نمی تواند جای آب را بگیرد چون بیشترین حجم بدن ما (60درصد حجم بدن بزرگسالان) از آب تشکیل شده و آب در بدن نقش زیادی از جمله، دفع سموم و خنک کنندگی دارد. پس در هر شرایطی، آب به آبمیوه، نوشابه، ماءالشعیر و حتی انواع شربت های خانگی ارجحیت دارد.

نکته دیگری که باید بگویم، این است که باور عموم مردم بر این پایه پایدار است که نوشیدن ماء الشعیر شکم می آورد اما حقیقت چیز دیگری است. در واقع کسی که زیاد ماءالشعیر می نوشد، انرژی مضاعفی را هم به بدنش می رساند و وقتی که این مازاد انرژی دریافتی با فعالیت های روزانه ارادی و غیرارادی مصرف نگردد، در بدن به صورت بافت چربی در می آید. چربی حاصله از کالری مازاد بر نیاز بدن در آقایان، بیشتر در شکم و در خانم ها بیشتر در ران و باسن تجمع می یابد و به همین دلیل بسکمک از افراد می گویند که نوشیدن زیاد ماءالشعیر، شکم می آورد؟

تکنیکهای تنفسی برای زایمان

هنگامی که عصبی، هیجان زده و ترسیده اید، تنفس شما سطحی و تند می گردد. شانه های شما تا گوش هایتان بالا می آید و عضلات گردن و شانه هایتان سفت و محکم می شوند. اگر مضطرب شوید نفس نفس زدن را شروع می کنید: هوا را به درون ریه های خود می مکید و با بازدم های کوتاه و سریع بیرون میدهید. احساس سرگیجه به شما دست می دهد و احساس می کنید بر خودتان کنترل ندارید. انگشتانتان سوزن سوزنی می گردد و دهانتان بی حس می گردد. این موارد واکنش های یکسانی هستند که بدن انسان به موقعیت های استرس زا یا ترسناک نشان میدهد. این موارد طبیعی هستند، اما بدن نمی تواند برای مدت طولانی به این شرایط ادامه دهد و به سرعت انرژی خود را از دست می دهد. در زایمان هدف شما آن است که انرژی خود را تا حد امکان حفظ کنید. همچنین می خواهید مقادیر زیادی اکسیژن را به نوزاد خود برسانید تا به او کمک کنید که بتواند فشار و استرس تولد را تحمل کند. تنفس در حال ترس و اضطراب به شکل نفس نفس زدن، اندازه اکسیژن قابل جذب را به شدت کاهش می دهد، حال آنکه در طی زایمان شما و نوزادتان به شدت به اکسیژن نیاز دارید.

الگوهای تنفس برای زایمان

اکنون چشمان خود را برای یک لحظه بسته و بر تنفس خود تمرکز کنید. دقت کنید که تنفس تان چقدر منظم است. هوا را به درون ریه های خود می کشید، سپس یک توقف کوتاه دارید تا اینکه نهایتا بازدم را بیرون بدهید. طول مدت و عمق دمهای شما با بازدم هایتان یکسان است. پس از هر بازدم یک توقف کوتاه دیگر دارید تا اینکه ریه های شما دم بعدی را به درون خود بکشند. باور عموم مردم بر این پایه پایدار است که نوشیدن ماء الشعیر شکم می آورد اما حقیقت چیز دیگری است. در واقع کسی که زیاد ماءالشعیر می نوشد، انرژی مضاعفی را هم به بدنش می رساند و وقتی که این مازاد انرژی دریافتی با فعالیت های روزانه ارادی و غیرارادی مصرف نگردد، در زایمان می خواهید و باید تنفس خود را منظم نگه دارید. اجازه ندهید دم از بازدم طولانی تر گردد. اگر هم مدت زمان دم و بازدم متفاوت باشند، بازدم باید طولانی تر از دم باشد. هنگامی که انقباض های بسیار شدید دارید تنفس شما ناچار سطحی تر می گردد. این مسئله تا زمانی که تنفس شما آنقدر سریع نگردد که به شکل نفس نفس زدن مضطربانه درآید ایرادی ندارد.

تکنیکهای ساده تنفس

* به واژه Relax به معنای آرامش دقت کنید. این واژه دو بخش دارد: Re و Lax اکنون این تمرین را امتحان کنید: هنگام دم بخش Re را در فکر خود مرور کنید؛ و هنگام بازدم بخش Las را به فکر بیاورید. اجازه ندهید فکر شما تکرار واژه ریلکس را بطور منظم با دم و بازدم فراموش کند. هنگام بازدم سعی کنید همه تنش های بدنتان را خارج کنید. بر عضله هایی تمرکز کنید که میدانید همواره در زمانی که دچار استرس می شوید محکم و سفت می شوند. به خاطر داشته باشید: در هر بازدم واژه lax را در فکر خود تکرار کنید. شما باید مراقب بازدم های خود باشید؛ دم خودبخود تنظیم می گردد؟

* یا می توانید نفس کشیدن شمرده را امتحان کنید. هنگامی که دم را به درون ریه های خود فرو می برید آرام تا سه یا چهار (یا هر عددی که به نظرتان می رسد برای شما مناسب است) بشمارید؛ و هنگامی که بازدم را بیرون میدهید باز هم تا سه یا چهار بشمارید. البته ممکن است به این نتیجه برسید که بهتر است در زمان دم تا سه و در زمان بازدم تا چهار بشمارید.

* سعی کنید دم را از بینی فرو دهید و بازدم را از دهان بیرون کنید. هنگامی که بازدم را بیرون می دهید دهان خود را بسیار نرم بگیرید. به خاطر داشته باشید: دم از طریق بینی و بازدم از طریق دهان. همچنین بسکمک از خانم ها احساس می کنند که بهتر است بازدم را صدادار بیرون بدهند: با اوهههه یا آهههه. ما بین انقباضها کمی آب مزمزه کنید تا دهان شما را مرطوب نگه دارد.

منبع: 9 ماه انتظار شیرین، بتول جعفری گلستان، چاپ دوم، نوید حکمت، قم 1396

منبع: راسخون
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1880

به "نقش ماءالشعیر دوران شیردهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش ماءالشعیر دوران شیردهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید