هاشمی: 220 میلیون دلار داخلی سازی در صنعت لوازم خانگی محقق شد

به گزارش مجله شرقیا، دبیرکل انجمن لوازم خانگی گفت: براساس برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا به امروز 220 میلیون دلار داخلی سازی در صنعت لوازم خانگی محقق شده و به ویژه در بخش برد های الکترونیکی و موتور جاروبرقی پیشرفت های خوبی حاصل شده است.

هاشمی: 220 میلیون دلار داخلی سازی در صنعت لوازم خانگی محقق شد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، عباس هاشمی امروز (دوشنبه) در نشست خبری در جمع خبرنگاران اضافه نمود: توسعه پایدار صنعتی جز با توسعه زیرساخت ها و قطعه سازی کشور امکان پذیر نیست.

وی یادآور شد: تجربه سال های گذشته و فراوریات تحت لیسانس شرکت ها نشان داد وقتی همزمان با فراوری، مباحث ارتقای فناوری و تعمیق داخلی سازی دنبال نگردد، با کوچکترین تلنگر و تحریم ها سرمایه گذاری های صورت گرفته بی نتیجه می ماند.

این مقام صنفی اعلام نمود: اکنون انجمن لوازم خانگی به موازات دپارتمان فراوریکنندگان محصولات نهایی در این صنعت، یک دپارتمان قطعه سازی نیز ایجاد نموده که هدف از آن، تبیین صندلی قطعه سازان در انجمن برای تعمیق ساخت داخل، فراهم کردن بستر مناسب برای به هم رسانی فراوریکنندگان لوازم خانگی و قطعه سازان و ارتقای کیفی قطعه سازی در این صنعت است.

وی شرح داد: براساس هماهنگی با معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری که به تازگی انجام گرفت، مقرر شده تا قطعه سازان داخلی به برخی صنایع های تک (High Tech) شناسانده شوند، تا فراوری قطعاتی که ساخت آن ها در داخل امکان پذیر نیست، دردستور کار قرار بگیرد.

هاشمی اعلام نمود: میانگین عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی بین 70 تا 75 درصد است که کمترین آن مربوط به تلویزیون با 35 درصد بوده، در اسپلیت یونیت 45 تا 50 درصد، در لباسشویی و یخچال و فریزر 70 تا 75 درصد، در بخاری های گازی 95 تا 100 درصد و در کولر آبی نیز 100 درصد است.

دبیرکل انجمن لوازم خانگی یادآور شد: امروز در محصولی نظیر تلویزیون به دلیل انحصاری بودن فراوری ماژول در چند شرکت محدود در سراسر دنیا، داخلی سازی پایین است و سرمایه گذاری در این قطعه در تیراژ های پایین فراوری مالی نیست.

وی همچنین به تیراژ دست کم 10 میلیون دستگاهی به عنوان یک تیراژ مالی برای فراوری کمپروسور های برودتی اشاره نمود که در یخچال و فریزر، یخچال های صنعتی و چیلر ها مورد استفاده قرار می گیرد.

هاشمی گفت: سال های گذشته دو واحد کمپروسورسازی، یکی در قزوین و دیگری در شیراز به دلیل نداشتن شمارگان فراوری مالی به زیان دهی رسیدند، در حالی که افزون بر 300 میلیون مارک برای آن ها سرمایه گذاری شده بود.

صادرات 250 میلیون دلاری

این مقام صنفی اضافه نمود: سال های گذشته بطور متوسط صادرات 240 تا 250 میلیون دلاری لوازم خانگی تحقق یافت و اکنون خط فراوری و مونتاژ برخی انواع لوازم خانگی ایرانی در برخی از کشور ها راه اندازی شده و با صادرات قطعات منفصله (CKD)، در این کشور ها عملیات فراوری و عرضه به بازار های هدف انجام می گردد.

وی تاکید نمود: صادرات منظم و رو به رشد، نیازمند تامین زیرساخت های لازم و اصلاح برخی قوانین است.

به گفته هاشمی، ایران مزیت های مختلف نسبی در تامین برخی مواد اولیه نظیر ورق های فولادی، محصولات پتروشیمی و مقاطع مسی و برنجی دارد، همچنین ارزان بودن انرژی و نیروی کار و موقعیت راهبردی کشورمان، توسعه صادرات به کشور های منطقه و همسایگان حتی با وجود رقیب قدرتمندی منطقه ای امکان پذیر است.

لازم به ذکر است آنالیز آمار های منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از فراوری دو میلیون و 801 هزار و 100 دستگاه انواع یخچال و فریزر، ماشین لباس شویی و تلویزیون سال جاری تا خاتمه آبان ماه است.

همچنین در هشت ماه گذشته، یک میلیون و 334 هزار و 300 دستگاه یخچال و فریزر در کشور فراوری شد که در هم سنجی با پارسال رشد 29.2 درصدی را نشان می دهد.

مطابق این آمارها، در هشت ماهه سال جاری 665 هزار و 200 دستگاه ماشین لباس شویی توسط کارخانجات داخلی فراوری شد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 58.2 درصدی دارد.

فراوری انواع تلویزیون در مدت مزبور با رشد 62.5 درصدی پیشتاز شد و به 801 هزار و 600 دستگاه رسید.

کولر آبی با افت 11.2 درصدی در هم سنجی با سال گذشته 758 هزار و 200 دستگاه به فراوری رسید.

بیستمین نمایشگاه لوازم خانگی با شعار درخشش فراوری در کشاکش تحریم پس از انجام هماهنگی های لازم با ستاد ملی مقابله با کرونا، با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در متراژ 16 هزار مترمربع و با حضور 175 واحد فراوریی داخلی، بدون حضور خارجی ها برگزار می گردد.

این نمایشگاه چهار روزه از روز آدینه آینده (پنجم دی ماه) شروع خواهد شد و با حضور بازدیدکنندگانی از صنایع، متخصصان داخلی و واحد های صنعتی تا دوشنبه (هشتم دی ماه) ادامه خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1407

به "هاشمی: 220 میلیون دلار داخلی سازی در صنعت لوازم خانگی محقق شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هاشمی: 220 میلیون دلار داخلی سازی در صنعت لوازم خانگی محقق شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید