پرویز دهداری؛ معلم اخلاق بی تکرار

به گزارش مجله شرقیا، زنده یاد پرویز دهداری در سال 1312 در شهرستان مرودشت روستای گلدشت چشم به جهان گشود و پس از عزیمت خانواده به آبادان، فوتبالش را در این شهر فوتبال خیز آغاز کرد و از این خطه به بازی در تیم ملی و سرمربیگری آن رسید.

پرویز دهداری؛ معلم اخلاق بی تکرار

دهداری، فوتبالیست آبادانی ای که اخلاق برایش در اولویت بود و چه در زمین و چه بیرون از آن، اخلاق را سرلوحه کار خود و شاگردانش قرار می داد و به همین دلیل او را معلم اخلاق فوتبال ایران لقب دادند.

کارنامه مرحوم دهداری در پرسپولیس

زنده یاد دهداری در سال 47 در یک دیدار محبت آمیز مقابل تیم ارتش برای اولین و آخرین بار در ترکیب پرسپولیس به میدان رفت و در سن 34 سالگی از دنیای بازیگری خداحافظی کرد. او بعد از تعطیلات نوروزی در همان سال به عنوان نخستین سرمربی تاریخ پرسپولیس هدایت این تیم را برعهده گرفت و تا شهریورسال 48 هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت و در 24 بازی، 16 برد، 5 تساوی و 3 باخت (53 امتیاز) بدست آورد. پرسپولیس با دهداری برای اولین بار قهرمان شد و در جام باشگاه های آسیا حضور یافت.

نخستین بازی آسیایی پرسپولیس مقابل کوگیوی ژاپن انجام شد که با شکست یک بر صفر شاگردان دهداری همراه بود. اولین نماینده ایران در رقابت های آسیایی به دلیل اینکه دیر به مسابقات اعزام شد با دو برد، یک شکست و یک تساوی از دور رقابت ها حذف شد.

دهداری را بیشتر بشناسیم

پرویز دهداری سرمربی پرسپولیس و تیم ملی بوده؛ در 38 سالگی سرمربی تیم ملی شده اما راحت کناره گیری می کند تا اصولش را زیرپا نگذارد. چند سال بعد در بازگشت دوباره به نیمکت تیم ملی، یک قدم تا فتح جام ملت های آسیای 1988 فاصله داشته است آن هم با حداقل امکانات اما پشت پرده ها علیه تیم ملی ایران او را از کسب این افتخار بازمی دارد. دهداری با جوانانی که تجربه بازی ملی نداشته یا سوابق ملی اندکی داشتند عنوان سومی جام ملت ها را کسب می کند و بدنه تیمش دو سال بعد با علی پروین قهرمان آسیا می شود. او در تمام دوران فعالیتش هدایای ریز و درشت را رد می کرد، حتی اگر بابت کسب عنوان بود.

خیلی ها معتقدند دهداری در کارش سخت گیری های غیرضروری داشته است و حتی ماجرای استعفای 14 بازیکن از تیم ملی را هم به همین رفتارهای دهداری ربط می دهند اما در نهایت دهداری سر اصولش ماند و فقط چند بازیکن را که عذرخواهی کردند به تیم ملی بازگرداند. او بدنبال ماندن به هر قیمتی نبود و در همبن راستا دوبار به خواست خودش از نیمکت تیم ملی کنار رفت.

در نهایت معلم اخلاق فوتبال ایران در 57 سالگی و به دلیل عارضه کلیوی فوت کرد و هر سال در سالروز درگذشت همایش هایی در آبادان و تهران با موضوع اخلاق در فوتبال برگزار می شود.

منبع: فرارو
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1350

به "پرویز دهداری؛ معلم اخلاق بی تکرار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرویز دهداری؛ معلم اخلاق بی تکرار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید