پیام سرکوبگر ی های تازه بن سلمان: از راستا پادشاهی من کنار بروید

به گزارش مجله شرقیا، تحلیلگران مسائل عربستان بر این باورند که بازداشت شاهزاده های سعودی با هدف رفع تهدید های احتمالی در راستا حکومت آینده محمد بن سلمان اجرا شده است.

پیام سرکوبگر ی های تازه بن سلمان: از راستا پادشاهی من کنار بروید

به گزارش ، خبرگزاری رویترز در مطلبی بازداشت های اخیر شاهزاده های سعودی را حاوی پیغام مهمی از سوی محمد بن سلمان برای مخالفانش دانست.

ولیعهد عربستان قصد داشت این هفته با بازداشت شاهزاده های ارشد این پیغام را به گوش منتقدان خانواده سلطنتی برساند: جرات نخواهید کرد با جانشینی من برای تاج و تخت سلطنتی مخالف کنید.

منابع مطلع هدف اصلی سرکوبگری های تازه بن سلمان را شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان و یکی از تنها سه عضو هیئت بیعت که وظیفه انتخاب پادشاه و ولیعهد سعودی را برعهده دارند، می دانند. احمد بن عبدالعزیز کسی است که در سال 2017 با ولیعهدی بن سلمان مخالفت کرده بود. چهار منبع نزدیک به خاندان سلطنتی می گویند بازداشت شاهزاده های سعودی با هدف اطمینان از پیروی از خاندان حاکم آل سعود، پیش از جانشینی نهایی بن سلمان در صورت مرگ یا کناره گیری ملک سلمان از قدرت، صورت گرفت. جائیکه مدتهاست زمزمه های نارضایتی از خاندان آل سعود در این سال ها شنیده شده است.

محمد بن سلمان، بازداشت شدگان اخیر را متهم کرده که با قدرت های بیگانه از جمله آمریکایی ها و دیگران برای کودتا ارتباط برقرار کرده اند. رویترز به نقل از یکی از منابع مطلع، بازداشت شاهزاده های سعودی را تلاشی پیشگیرانه از سوی ولیعهد توصیف کرد تا مطمئن شود هنگامیکه زمان آن فرا رسد شورای بیعت، به رسیدن او به تخت پادشاهی مُهر تائید خواهد زد.

شاهزاده احمد 78 ساله روز جمعه به همراه محمد بن نایف، ولیعهد پیشین عربستان که سال 2017 بن سلمان ولیعهدی را از او گرفت، بازداشت شد. پسر شاهزاده احمد و برادر محمد بن نایف نیز روز جمعه در فهرست بازداشتی ها قرار داشتند. منابع مطلع از این بازداشت ها می گویند این شاهزادگان در ویلا های سلطنتی در ریاض نگهداری می شوند و به بعضی از آن ها اجازه ارتباط با خانواده هایشان داده شده است.

دو منبع مطلع و یک دیپلمات ارشد خارجی می گویند در حالیکه ولیعهد سعودی بی رحمانه رو به جلو می رود تا قدرت خود را تحکیم بخشد، شاهزادگان ناکام عربستانی در کنار شاهزاده احمد و محمد بن نایف، به عنوان گزینه های بالقوه برای تصاحب تاج و تخت گرد آمده اند.

رویترز نوشت: بازداشت شاهزادگان سعودی، مقدمه ای برای انتقال قدرت است. این اقدام حاوی پیغام واضحی برای خاندان سلطنتی است که هیچکس جرات مخالفت یا به چالش کشیدن آن را نخواهد داشت. مقامات سعودی، اما تا به امروز از تائید و اظهارنظر در خصوص این بازداشت ها امتناع کردند، اقدامی که از سوی رسانه های عربستانی نیز پوشش داده نشد. وزارت رسانه عربستان تا به امروز به درخواست رویترز برای ارائه جزئیات بیشتر از بازداشت شاهزادگان سعودی پاسخی نداده است.

اگر بن سلمان 34 ساله جانشین پدرش شود، این اولین انتقال قدرت از این دست پس از مرگ عبدالعزیز بن سعود، بنیانگذار سلطنت آل سعود، در سال 1953 خواهد بود، که با جانشینی پسرانش ادامه یافت. وظیفه شورای بیعت در این برهه زمانی این است که مطمئن شود صد ها شاهزاده که نسل بعدی خانواده سلطنتی را تشکیل می دهند، برای پشتیبانی از پادشاه جدید متحد می شوند.

همچنین یک دیپلمات ارشد خارجی می گوید در حالیکه این کشور هنوز نتوانسته از رسوایی ناشی از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در سال 2018 و نیز نقدها مربوط به مداخله در جنگ یمن رهایی یابد، این بازداشت ها به وجهه بین المللی این کشور ضربه دیگری وارد خواهد کرد. رویکرد مستبدانه بن سلمان در این سال ها با اقداماتی از این دست دنبال شده است. محمد بن سلمان در سال 2017 نزدیک به 400 تن از اعضای ارشد خاندان سلطنتی و بازرگانان برجسته را در هتل ریتز کارلتون ریاض بازداشت و در این هتل حبس کرد.

بعضی منابع مطلع در ابتدا اعلام کردند شاهزاده های سعودی بازداشت شده متهم به طرح کودتایی به منظور جلوگیری از نشستن بن سلمان به تخت سلطنت هستند. با این حال بعضی منابع دیگر می گویند پیشتر، با پیچاندن گوش این شاهزادگان به آن ها درباره خودداری از انتقاد از ولیعهد هشدار داده شده است. گفته می شود شاهزاد احمد در محافل مختلف، موضع بن سلمان را در خصوص مسائل گوناگون از جمله موضوع معامله قرن آمریکا زیر سوال برده است.

از سوی دیگر موج بازداشت های شاهزادگان سعودی برآورد های بسیاری را در خصوص شرایط سلامتی ملک سلمان 84 ساله بیان کرد. هر چند بعضی منابع از صحت و سلامت جسمی و روحی او خبر دادند. بنا به گفته بعضی منابع بعضی اعضای خاندان سلطنتی که به دنبال تغییر در فرایند جانشینی ملک سلمان هستند، شاهزاده احمد را تنها گزینه ای می دانند که از حمایت اعضای خاندان سلطنتی، نیرو های امنیتی و بعضی قدرت های غربی برخوردار است. دو عضو دیگر شورای بیعت که سال 2017 با ولیعهدی بن سلمان مخالف بودند، کم سن تر بوده و به اندازه شاهزاده احمد سرشناس نیستند.

رویترز نوشت: در این سال ها افراد ناراضی از ولیعهد در حلقه نزدیک به شاهزاده احمد جمع شده اند. همچنین منتقدان توانایی بن سلمان را پس از قتل خاشقجی توسط عوامل سعودی و نیز حمله سال گذشته نیرو های انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو به شدت زیر سوال بردند. بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی از تحت نظر بودن شدید از سوی ولیعهد بسیاری ناراضی هستند. از جمله این افراد محمد بن نایف است که از سال 2017 به شدت از سوی ماموران ولیعهد تحت کنترل بوده است.

رویترز با استناد به گفته این منابع مطلع نوشت: بن سلمان احتمالا به دنبال آن است تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا راستا رسیدن خود به تخت پادشاهی را هموار کند، زیرا نگران است شکست احتمالی دونالد ترامپ موقعیت او در عربستان را تحت الشعاع قرار دهد. یک منبع دیپلماتیک خارجی نیز می گوید بن سلمان از ترس چرخش آمریکا به سوی عمو و عموزاده های او، به اقدامات جدی و بدون احتیاط علیه آن ها روی آورده است. اقدام روز جمعه محمد بن سلمان، مهمترین گام او برای تثبیت جایگاهش به عنوان ولیعهد و پادشاه آینده عربستان سعودی ارزیابی می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 861

به "پیام سرکوبگر ی های تازه بن سلمان: از راستا پادشاهی من کنار بروید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیام سرکوبگر ی های تازه بن سلمان: از راستا پادشاهی من کنار بروید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید