پیشرفت 80 درصدی تحقیق و تفحص از خودروسازها، واگذاری تتمه سهام خودروساز ها کلاهبرداری بزرگ است

به گزارش مجله شرقیا، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از خودروساز ها گفت: واگذاری تتمه سهام شرکت های خودروساز موجب کلاهبرداری بزرگ و هدر رفت حقوق عمومی می شود.

پیشرفت 80 درصدی تحقیق و تفحص از خودروسازها، واگذاری تتمه سهام خودروساز ها کلاهبرداری بزرگ است

محمدرضا نجفی رئیس کمیته تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی شرکت های خودروساز داخلی در گفت وگو با ، با اشاره به آخرین پیگیری های این کمیته، گفت: در دو حوزه تفحص و تحقیق اقدامات بسیاری اجرا شده، در بحث تفحص حسابرسی و بازرسی از عملکرد خودروسازان اصلی، وارد کنندگان و همچنین اجزای مختلف صنعت خودرو انجام داده ایم.

او اضافه کرد: همچنین در بخش تفحص به دنبال دستیابی به یک شناخت دقیق از اجزاء و شرایط حوزه صنعت بودیم تا براساس گزارش به دست آمده، بتوانیم چارچوب های بنیادین طرح تحول صنعت خودرو را تدوین کنیم.

نجفی با بیان اینکه تحقیق و تفحص در صنعت خودرو تاکنون حدود 80 درصد پیش رفته است، اظهار کرد: پیشرفت کار هیئت تحقیق و تفحص مانند چراغی بود که با روشن کردن یک تاریک خانه موجب شد تا مابقی سازمان ها و دستگاه ها با ضعف و قوت حوزه خودرو آشنا شده و هر کدام در چارچوب قانونی خود به مسائل موجود خوودرو ورود کنند.

کننده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با اشاره به اینکه مسائل جدی صنعت خودرو پایه گذار مسائل بعدی در این حوزه شده است، گفت: بحث واگذاری مالکیت و سهام شرکت های خودروساز یکی از مسائلی است که موجب انحراف بسیار بزرگ در فرایند خصوصی سازی و تضییع حقوق عمومی و دولت شده است.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی شرکت های خودروساز داخلی تاکید کرد: پیچیدگی و درهم تنیدگی به معنای جدی در حوزه خودرو به وجود آمده است و انحرافات دیگری در متن و بطن این حوزه باعث شده تا علاوه بر تضییع حقوق عمومی، یک نظام مالکیتی و مجمع مفید، موثر و مستقری در شرکت های خودروسازی وجود نداشته باشد و همین موضوع منشاء بسیاری از بی برنامگی ها، عملکرد ها و ساختار های نادرست در شرکت های خودروساز شده است و متاسفانه این خطا و اشتباه در حال ادامه یافتن بوده و کماکان هم علی رغم تذکرات بسیار وجود دارد.

:

او با تاکید براینکه ما اعلام کردیم واگذاری تتمه سهام دولت در شرکت های خودروساز موجب کلاه برداری بزرگ و هدر رفت حقوق عمومی می شود و نباید دیگر واگذار شود، بیان نمود: متاسفانه براساس اخبار رسیده کماکان کم یا زیاد واگذاری سهام شرکت های خودروساز در حال انجام است، در صورتی که این اقدام اتلاف حقوق عمومی و دولت می شود.

نجفی با بیان اینکه رقابت دولت و حاکمیت با مردم در بخش هایی که مردم توان انجام کاری را دارند بسیار غلط است، اظهار کرد: واگذاری تصدی گری کار ها به مردم اقدام درستی است، اما در حوزه خودرو به گونه ای اجرا شده و می شود که این موضوع موجب تضییع حقوق مردم، آشفتگی، بی نظمی، بی سامانی، بی مدیریتی و هدر رفت منابع این شرکت ها در راستا کار شده است.

کننده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر ادامه داد: خودروساز ها از بهترین بنگاه هایی بودند که می توانستند مشمول خصوصی سازی شوند، اما این سنگ بنا از ابتدا کج گذاشته شد و اکنون در یک راستا منحرف و کج هم ادامه دارد بنابراین ابتدا باید اشتباهات این راستا اصلاح شده و در مراحل بعدی به درستی این شرکت ها و سهام آنها به بخش خصوصی واقعی با حفظ حقوق و حدود همه ذی نفعان انجام شود.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی شرکت های خودروساز داخلی با اشاره به اینکه گزارش این کمیته تاکنون 80 درصد پیشرفت داشته و حداکثر تا دو ماه دیگر به صحن مجلس ارائه می شود، اضافه کرد: ما در طول راستا تحقیق و تفحص با موانع بسیاری روبرو شدیم و بزرگ ترین مانع در مجلس وجود داشت.

او با بیان اینکه بسیاری از دستگاه های مربوط از ارائه اطلاعات به ما امتناع کردند و ما واقعا با مضیقه این گزارش را تا کنون پیش برده ایم، گفت: مجلس و بسیاری از دستگاه های صاحب مسئولیت و ذی مدخل در صنعت خودرو همکاری نکردند و ما از همکاری قابل قبول و مفید عمده دستگاه ها برخوردار نبودیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 454

به "پیشرفت 80 درصدی تحقیق و تفحص از خودروسازها، واگذاری تتمه سهام خودروساز ها کلاهبرداری بزرگ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت 80 درصدی تحقیق و تفحص از خودروسازها، واگذاری تتمه سهام خودروساز ها کلاهبرداری بزرگ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید