چشم انداز گردشگری سلامت در بحران کرونا

به گزارش مجله شرقیا، خبرنگاران/خراسان رضوی با توجه به اینکه از اوایل شیوع کروناویروس، ایمنی و بهداشت بیشتر مورد توجه گردشگران (حتی افرادی است که هرگز درباره آن چیزی نشنیده اند) بوده است، گردشگری سلامت نیز در بین گردشگران اهمیت زیادی پیداکرده و در سال های آینده این موارد نشان دهنده پتانسیل و چشم انداز رونق گردشگری سلامت خواهد بود.

چشم انداز گردشگری سلامت در بحران کرونا

به نقل از نیوز، بیماری کووید- 19 صنعت گردشگری سلامت را کندتر کرده و در سال 2020 بازار دنیای بین المللی گردشگری با کاهش 60 درصدی روبرو شد، اما انتظار می رود، در سال 2022- 2021 این بازار با رشد چشمگیر روبرو شود. گزارش موسسه دنیای سلامت نشان می دهد که گردشگری سلامت تا سال 2022 رشد 7.5 درصدی داشته باشد و عملکرد متوسط سالانه صنعت دنیاگردی دنیای 6.4 درصد را پشت سر گذراند.

بر اساس تعریف انجمن گردشگری سلامتی، گردشگری سلامت (wellness travel) به سفری گفته می شود که در آن مسافران سبک زندگی سالم را شروع، حفظ یا تقویت می کنند و از سلامتی خود حمایت کنند یا آن را افزایش دهند. در اینجا سلامتی متمایز از گردشگری پزشکی (medical tourism) و از منظر جسمی و روحی مطرح است.

بر اساس اعلام موسسه دنیای سلامتی، دنیاگردی پزشکی، سفرهایی است که مسافر برای بهبود یا کنترل بیماری تشخیص داده شده، انجام می دهد. این نوع گردشگری، شاخه ای از گردشگری سلامت است که شخص از کشوری به سایر نقاط دنیا با امکانات پیشرفته تر سفر می کند تا در مراکز درمانی از خدمات پزشکی کشور مقصد بهره مند شود.

موارد مرتبط با گردشگری پزشکی برای بیماری ها ازنظر پزشکی ضروری و هدف آن درمان است، درحالی که موارد مرتبط با گردشگری سلامت ماهیتی پیشگیرانه، داوطلبانه، غیرتهاجمی و غیرپزشکی در طبیعت دارد.

گردشگران سلامتی دو گروه هستند؛ افرادی که انتخاب سفر یا مقصد آنان بر اساس موارد سلامتی است و افرادی که به دنبال حفظ سلامتی هستند یا در طول سفرهای تفریحی و کاری خود در تجربه های سلامتی شرکت می کنند.

از سال 2019، بیشترین سهم گردشگری سلامتی دنیای مربوط به آمریکای شمالی با 282.63 میلیارد دلار درآمد بوده است و بعد از آن اروپا، آسیا و اقیانوسیه (APAC) قرار دارند.

اروپا مقصد بیشتر تورهای سلامتی مسافران سراسر دنیا است. بااین حال، همان طور که ایالات متحده و کانادا شاهد افزایش شدید متوسط هزینه در سفرهای داخلی هستند، بنابراین منطقه آمریکای شمالی به تدریج سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده است. اگرچه در حال حاضر در رده سوم قرار گرفته است، اما منطقه APAC در کشورهایی مانند چین، هند و ژاپن به دلیل افزایش جمعیت و درآمد طبقه متوسط عملکرد بهتری داشته است.

بر اساس گزارشی از Market Insight Solutions (پژوهشگر بازار در پیمپری-چینچواد، هند) در مورد گردشگری سلامت در سال 2019، بازار دنیای گردشگری سلامتی را 728.17 میلیارد دلار ارزیابی کرده است و انتظار می رود تا سال 2027 به ارزش 1.29 تریلیون دلار برسد. طی هفت سال آینده بر اساس تجزیه وتحلیل ها، این بازار رشد سالانه مرکب 7.4 درصد را خواهد داشت.

فرصتی برای منطقه آسیا و اقیانوسیه

هر مقصد ارزش های منحصربه فرد خود را دارد که وابسته به فرهنگ محلی و منابع طبیعی است و به گردشگران سلامتی ارائه می دهد. ماساژ کامل بدن، کلاس های ورزشی یا اسموتی (نوشیدنی) کافی است تا رضایت برخی از افراد درباره گردشگری سلامتی را افزایش دهد. بااین حال برای گردشگران سلامتی که دقت بیشتری دارند، آنچه مقصد برای آن ها در نظر می گیرد، بسیار مهم است.

این تجربیات منحصربه فرد و معتبر را می توان بر اساس روش های درمانی بومی، درمان های سنتی باستانی/ معنوی، گیاهان و جنگل های بومی، لجن درمانی، مواد معدنی و آب و غیره بنا کرد.

منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال های اخیر بر اساس موارد ارائه شده فوق، سهم بیشتری از بازار گردشگری سلامتی را داشته و این بازتاب گردشگران بیشتر برای لذت بردن از تجربیات سلامتی شرقی است.

بر اساس موسسه دنیای سلامتی، تجربیات سلامتی شرقی مانند چشمه های آب گرم، سونا، مدیتیشن، یوگا و آیورودا (علم باستانی و کهن در هند که از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می شود) مواردی است که مسافران هنگام سفر به این مناطق به دنبال آن هستند. البته مقاصد آسیا و اقیانوسیه می دانند چگونه از روندهای جدید مرتبط با سلامتی مانند تعطیلات سلامتی و تقویت سیستم ایمنی، تعطیلات دورکاری، خود مراقبتی در سفر و گردشگری سلامت با رعایت فاصله فیزیکی همراه باارزش های محلی منحصربه فرد استفاده کنند.

گردشگری سلامت به مسافران داخلی به ویژه هنگامی که هنوز گردشگری خارجی شروع نشده توجه بیشتری دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1504

به "چشم انداز گردشگری سلامت در بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم انداز گردشگری سلامت در بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید