13 نکته کاربردی که برای عکاسی با موبایل باید بدانید

به گزارش مجله شرقیا، برای بسیاری، دوربین گوشی های هوشمند به طور کامل جایگزین دوربین های دیجیتال شده اند و حتی حرفه ای ها هم هر از گاهی به جهت گرفتن چند عکس از گوشی های هوشمند خود استفاده می نمایند. برای ثبت عکس های مجذوب کننده و باکیفیت لزوماً احتیاجی به یک دوربین DSLR گران قیمت نیست، بلکه می توانید تنها با در نظر گرفتن یک سری نکات مهم و کاربردی در خصوص عکاسی با موبایل، برترین عکس ها را با دوربین گوشی هوشمند خود بگیرید. در این مطلب قصد داریم به معرفی و آنالیز 13 نکته بسیار کاربردی آموزش عکاسی با موبایل بپردازیم تا با یادگیری این تکنیک ها، با هر گوشی هوشمندی که در اختیار دارید، برترین تصاویر ممکن را ثبت کنید.

13 نکته کاربردی که برای عکاسی با موبایل باید بدانید

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

36,900,000

تومان

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S21 FE 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

17,999,000

تومان

خرید گوشی هوشمند از خبرنگاران

مشاهده همه

1. فوکوس و نوردهی دوربین را تنظیم کنید

دوربین های گوشی های هوشمند قابلیت های بسیار زیادی را در مدت زمان کوتاهی به دست آورده اند و اکنون بیشتر گوشی ها تا حدی قابلیت کنترل فوکوس و نوردهی عکس را به شما می دهند. اگر قابلیت فوکوس دستی در دوربین گوشی هوشمند شما در دسترس باشد، معمولاً با ضربه زدن روی صفحه در نقطه ای که می خواهید دوربین فوکوس کند، این قابلیت فعال می گردد. بدین منظور بهتر است نگاهی نیز به تنظیمات دوربین گوشی هوشمند خود نیز بیندازید. اگر گزینه تشخیص چهره را در آن پیدا کنید، دوربین به طور اتوماتیک روی چهره ها فوکوس خواهد نموده و زمانی که صورت کاربران در عکس تار باشد، اجازه عکاسی به شما را نمی دهد.

نکته مهم دیگری که در آموزش عکاسی حرفه ای با گوشی باید به آن توجه کنید، موضوع نوردهی یا مقدار نور مجاز ورودی به سوژه است. در اپلیکیشن پیش فرض دوربین آیفون، می توانید برای فوکوس یک بار ضربه بزنید، سپس برای تنظیم نوردهی غربیلک ظاهر شده را نگه دارید و برای تغییر نوردهی آن را به سمت بالا یا پایین بکشید. در آموزش عکاسی با موبایل شیائومی و گوشی سامسونگ نیز همین موضوع صدق می نماید. یعنی برای فوکوس روی سوژه مد نظر خود یک بار روی نمایشگر گوشی ضربه بزنید، سپس می توانید نوردهی را به وسیله نوار لغزنده ای که در کنار یا بالای صفحه ظاهر می گردد، به دلخواه خود تنظیم کنید.

2. از حالت HDR استفاده کنید

در بحث آموزش عکاسی با گوشی، استفاده از حالت HDR می تواند نتایج بسیار خوبی را در عکس های شما به همراه داشته باشد. HDR یا High Dynamic Range، این روزها به یکی از ویژگی های اصلی اپلیکیشن های پیش فرض دوربین گوشی های هوشمند تبدیل شده است. به عبارت ساده، استفاده از این قابلیت جزئیات را از تاریک ترین و روشن ترین قسمت های تصویر شما استخراج نموده و به طور کلی تعادل بهتری از رنگ ها را در سوژه مورد نظرتان ایجاد خواهد نمود.

گوشی موبایل شیائومی مدل 11T Pro 2107113SG 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

15,339,000 تومان

مشاهده و خرید

اما تنها عیب بهره گیری از این حالت، سرعت پردازش پایین عکس ها در حالت HDR است، چراکه دوربین گوشی هوشمند شما به تنهایی باید همه وظایف این قابلیت را انجام دهد. برند و مدل گوشی شما هرچه که باشد، باید حالت HDR را یا در صفحه اصلی اپلیکیشن دوربین یا در تنظیمات آن پیدا کنید. بعلاوه در بعضی گوشی های نوتر، قابلیت HDR را می توانید به صورت اتوماتیک تنظیم کنید تا در تصاویر شما اعمال شوند. این موضوع به این معنی است که هر زمان که دوربین احساس کند که حالت HDR می تواند مفید واقع گردد، آن را فعال می نماید. بعلاوه شما می توانید حالت HDR را به صورت دستی روشن و خاموش کنید.

3. تا جایی که امکان دارد از نور طبیعی استفاده کنید

نور یکی از اصلی ترین فاکتورهای گرفتن یک عکس خوب است و فرقی نمی نماید که شما با دوربین گوشی هوشمند خود این کار را انجام می دهید و یا با دوربین های عکاسی به انجام این کار می پردازید. بنابراین تا جایی که برایتان مقدور است، از نور طبیعی برای عکاسی استفاده کنید و هیچ وقت نور فلش دوربین را جایگزین نور طبیعی نکنید. عکاسی با استفاده از نور فلش دوربین نسبت به نور طبیعی نتایج بهتری برای شما به همراه نخواهد داشت.

اگر می توانید سوژه های خود را طوری قرار دهید که از سمت جلو روشنایی خوبی آن ها را در بر گرفته باشند و در واقع پشت به سمت منبع نور نباشند. البته، تنظیم این کار همیشه امکان پذیر نیست و جای بعضی از سوژه ها را نمی توان تغییر داد. اما تا جایی که امکان دارد این کار را انجام دهید. استفاده از نور مصنوعی نیز می تواند کارساز باشد، اما برای گرفتن نتایج خوب باید دقت بیشتری به خرج دهید. برای مثال در عکاسی از دوستانتان در شب، بهتر است که افراد پشت به نور مصنوعی محیط اطراف نباشند تا چهره آن ها روشن بماند. استفاده از فلش دوربین نیز می تواند یاری کند، اما بهتر است یک عکس با فلش و یک عکس بدون فلش را ثبت کنید تا تفاوت آن ها را ببینید.

4. هنگام عکاسی گوشی خود را ثابت نگه دارید

یکی از نقطه ضعف های اصلی دوربین گوشی های هوشمند نسبت به دوربین های عکاسی، حساسیت آن ها به لرزش و تکان هنگام عکاسی است. اگر دست شما هنگام عکاسی بلرزد و یا گوشی خود را به صورت کاملا ثابت نگه نداشته باشید، مطمئناً تصاویری که ثبت کردید نمی تواند رضایت شما را به همراه داشته باشد و این در حالی است که دوربین های DSLR، حرفه ای تر با این نوع حرکات کنار می آیند. بنابراین مهم است که لرزش دوربین را تا حد امکان به حداقل برسانید.

برای انجام این کار می توانید از سه پایه با مقدار های مختلف که مخصوص گوشی های هوشمند ساخته شده اند، استفاده کنید. بعلاوه می توانید از اجسام یا افرادی که در کنار شما قرار دارند برای این کار استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید هنگام عکاسی به دیوار تکیه دهید تا لرزش های ناخودآگاه بدن و به خصوص دست شما کمتر گردد. به طور کلی ثابت نگه داشتن دوربین و یا دست خود هنگام عکاسی به ویژه در شرایط کم نور و برای ثبت کردن عکس های باکیفیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

5. از قانون یک سوم در عکاسی استفاده کنید

در بحث آموزش عکاسی با موبایل، تکنیک ها و ترفتندهای زیادی وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها قانون یک سوم است. در قانون یک سوم، تصویر به طور مساوی به سه قسمت تقسیم می گردد، هم به صورت افقی و هم عمودی و سوژه تصویر در تقاطع آن خطوط تقسیم، یا روی یکی از آن خطوط قرار می گیرد. برای اجرایی کردن این قانون، باید هدفتان این باشد که جالب ترین قسمت های تصویرتان (مانند یک درخت یا گروهی از چهره ها) را در نزدیکی گوشه های این بخش ها، جایی که خطوط به هم می رسند، قرار دهید.

بهره گیری از این قانون، تأثیرات بسیار مثبتی را در نتایج عکاسی شما خواهد داشت. شما می توانید این قانون را برای عکاسی از سوژه های مختلف چه اجسام و چه افراد استفاده کنید. دوربین های گوشی هوشمند شما با قابلیت Grid View کار شما را راحت نموده اند. شما با فعال کردن این قابلیت، خطوط یک سوم را می توانید در کادر دوربین گوشی خود پیش از عکاسی ببینید. برای فعال کردن قابلیت Grid View هنگام عکاسی با موبایل شیائومی و سامسونگ، در بخش تنظیمات گزینه Grid line را انتخاب کنید. کاربران آیفون نیز این قابلیت را در تنظیمات Photos & Camera پیدا خواهند کرد.

6. در عکاسی با موبایل تنها به گرفتن یک عکس بسنده نکنید

گاهی اوقات هنگام عکاسی، پس از گرفتن یک عکس از سوژه مورد نظر، به سراغ سوژه های دیگر می رویم، در صورتی که ممکن است با گرفتن عکس های بیشتر از همان سوژه به نتایج بسیار بهتری از آن دست پیدا کنیم. پیش تر گوشی های هوشمند برای ثبت یک عکس به زمان بسیار زیادی احتیاج داشتند، اما امروزه این فرآیند کمتر از 3 ثانیه طول می کشد، بنابراین بهتر است که از این قابلیت به خوبی استفاده کنید و تا آنجا که ممکن است عکس های زیادی بگیرید. سپس، می توانید تصاویر ثبت شده را مرور نموده و همه آن ها به جز برترین ها را حذف کنید.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S22 Ultra 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 12 گیگابایت نسخه اسنپدراگون

44,099,000 تومان

مشاهده و خرید

بیشتر گوشی ها به همین منظور دارای قابلیتی به نام Burst Mode هستند. در گوشی های اندرویدی و آیفون می توانید با نگه داشتن دکمه شاتر در حالت عکس، این قابلیت را فعال کنید. برای ایجاد تغییرات در نحوه عملکرد این قابلیت، احتیاج است تا به تنظیمات گوشی هوشمند خود سری بزنید. اپلیکیشن های دوربین ثالث نیز اغلب دارای حالت Burst Mode هستند و طیف مفیدی از تصاویر مختلف را برای انتخاب در اختیار شما قرار می دهند.

7. ویرایش عکس ها فراموش نگردد

در زمنیه آموزش عکاسی با موبایل، ویرایش عکس های ثبت شده نقش بسیار مهمی دارد و صرفا گرفتن تصاویر خوب با دوربین گوشی هوشمند کافی نیست. طیف بسیار گسترده ای از اپلیکیشن های ویرایش عکس در گوگل پلی و یا اپ استور در دسترس کاربران واقع شده است که آن ها می توانند با توجه احتیاج خود از آن ها استفاده نمایند. علاوه بر قابلیت های ادیت ارائه شده در اپ گالری عکس پیش فرض گوشی، جایگزین هایی مانند Snapseed ،Adobe Photoshop Express و VSCO می توانند با تصاویر شما شگفتی ایجاد نمایند. Adobe از هوش مصنوعی در اپلیکیشن ویرایش عکس خود بهره می برد.

8. از اپلیکیشن های دوربین ثالث استفاده کنید

اگر همیشه برای عکاسی از اپ پیش فرض گوشی هوشمند خود استفاده می کنید، بد نیست پا از این مرحله فراتر گذاشته و بعضی اپ های ثالث دوربین را نیز امتحان کنید تا از قابلیت های بسیار خوب آن شگفت زده شوید. این دسته از اپلیکیشن ها به شما امکان دسترسی به یک سری تنظیمات اضافی، ویژگی های مختلف و مجموعه ای از فیلترها را می دهند تا عکس های ثبت شده با دوربین گوشی هوشمند خود را به برترین شکل ویرایش کنید.

به عنوان نمونه، حالت Manual دوربین گوشی آیفون را در نظر بگیرید که به شما اجازه می دهد سرعت شاتر، ISO، تعادل رنگ سفید و موارد دیگر را کنترل کنید. در همین زمینه اپلیکیشن Afterlight نیز که برای گوشی های اندرویدی و آیفون ها در دسترس است این امکان را به شما می دهد تا به مجموعه مشابهی از ابزارهای حرفه ای ادیت عکس، همراه با یک سری فیلترهای بسیار مجذوب کننده دسترسی داشته باشید. اکنون که صحبت از فیلترها شده، باید اشاره کنیم که اپلیکیشن اینستاگرام نیز صرفا یک شبکه اجتماعی نیست و می تواند عکس های نه چندان باکیفیت شما را در عرض چند ثانیه به آثار هنری تبدیل کند.

9. قابلیت های مختلف اپلیکیشن دوربین گوشی خود را بشناسید

اگرچه اپلیکیشن های دوربین بسیار زیادی وجود دارد، اما برای یک بار ارزش دارد که همه قابلیت های اپلیکیشن دوربین پیش فرض گوشی هوشمند خود را آنالیز کنید. اگر از گوشی های آیفون استفاده می کنید، اپلیکیشن پیش فرض دوربین مجموعه ای از فیلترهای مختلف را ارائه می نماید که می توانید به سلیقه خود از آن ها استفاده کنید. (برای تماشا آن ها روی آیکون گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید). اگر از کاربران آیفون 7 به بالا هستید، حالت عکاسی پرتره به راحتی با سوایپ کردن روی گزینه Portrait mode در اپلیکیشن دوربین در دسترس شماست و تصاویر بسیار مجذوب کنندهی را می توانید با این قابلیت ثبت کنید.

در گوشی های اندرویدی، قابلیت های دوربین با توجه به سازنده گوشی شما فرق دارد. اما در اپ دوربین بیشتر گوشی های اندرویدی یک فیلتر روشنایی بسیار کاربردی تعبیه شده که به وسیله آیکون دماسنج در دسترس است. می توانید از میان تنظیمات با توجه به شرایط نور محیطی خود، دست به انتخاب بزنید.

در همین حال، اپ های پیش فرض دوربین گوشی های سامسونگ، ال جی، سونی، هوآوی و شیائومی شامل طیف گسترده ای از ابزارهای مختلف عکاسی هستند. برای مثال، در گوشی های نو سامسونگ می توانید روی دکمه Mode ضربه بزنید تا یک حالت حرفه ای مملو از فیلترها، تنظیمات رنگ و کنتراست ظاهر گردد که حتی قبل از گرفتن عکس می توان آن را تغییر داد. بنابراین پیشنهاد می کنیم که قابلیت های مختلف اپ دوربین گوشی هوشمند خود را به طور کامل بشناسید و آنالیز کنید.

10. به شکل خلاقانه عکاسی کنید

در زمینه آموزش عکاسی با موبایل، باید به این نکته نیز توجه کنید که تنها کمی خلاقیت به خرج دادن می تواند تأثیرات بسیار شگفت انگیزی در نتیجه عکس های شما بگذارد. پیش از عکاسی، حتما به چیدمان عناصر در قاب تصویر خود دقت کنید. اگر می خواهید عکس های خیره نماینده بگیرید، باید افراد و اشیاء را به روشی مجذوب کننده در کادر بگنجانید. به عنوان مثال هیچ وقت سوژه خود را در وسط کادر قرار ندهید. بعلاوه سعی کنید که سوژه خود را تا حد امکان در کنار سایر عناصر یک محیط طبیعی مانند در، پنجره، قفسه کتابخانه و مواردی از این قبیل تعبیه کنید.

11. از قانون اعداد فرد در عکاسی با موبایل استفاده کنید

از دیگر تکنیک های بسیار ظریف آموزش عکاسی با موبایل می توان به قانون اعداد فرد اشاره نمود که شما را تشویق می نماید سوژه های خود را در مجموعه هایی از اعداد فرد گروه بندی کنید. قانون اعداد فرد به میل مغز برای ایجاد نظم ضربه می زند و این موضوع زمانی خود را نشان می دهد که هنگام مشاهده گروهی از اشیا، به صورت غیر آگاهانه علاقه داریم تا آن ها را به صورت جفت دسته بندی کنیم. اما با بهره گیری از این قانون مغز خود و سایر بینندگان عکس را وادار به سازماندهی نوی خواهیم کرد.

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

36,900,000 تومان

مشاهده و خرید

بنابراین اگر از یک گروه از افراد عکس می گیرید سه، پنج یا هفت نفر را در کادر بگنجانید و اگر از یک گروه چنگال عکس می گیرید، همین روال را نیز تکرار کنید. قرار دادن سوژه ها در گروه های با تعداد فرد موجب می گردد تا فکر کاربران بیشتر درگیر عکس گردد و جزئیات بیشتری از آن ها را مشاهده نمایند.

12. از تکنیک تکرار الگوها در عکاسی استفاده کنید

در مقوله آموزش عکاسی با موبایل، ترفندهای بسیار جالبی وجود دارد که الگوهای تکراری، یکی از آن هاست. الگوهای تکراری بسیار زیادی در محیط اطراف شما هستند و گاهی اوقات برای پیدا کردن آن ها باید دقیق تر و جزئی تر نگاه کنید. در حقیقت باید به چشم های خود یاد بدهید تا در اشیاء و محیط های مختلف در پی سوژه های با ویژگی های یکسان برای عکاسی بگردند. الگوهای تکراری به دنیای پر از هرج ومرج نظم بسیار زیبایی می بخشند و شما دقیقا باید کوشش کنید تا این نظم ها را به تصویر بکشید. این الگوها موجب می گردد تا کاربران بیشتر به عکس های شما خیره شوند. بنابراین پیشنهاد می کنیم که حتما از این تکنیک در عکاسی با گوشی خود حتما استفاده کنید.

13. در عکاسی با موبایل از زوم گوشی استفاده نکنید

اگر سیستم دوربین گوشی هوشمند شما از سنسور زوم یا تله فوتو بهره نمی برد، از زوم دیجیتال دوربین گوشی استفاده نکنید. باید اشاره کنیم که قابلیت زوم دیجیتال به سادگی تصویر مورد نظر شما را برای بزرگنمایی سوژه کراپ می نماید. به عبارت دیگر، در واقع شما را به سوژه نزدیک تر نمی نماید، بلکه فقط پیکسل های محیط را در عکس حذف می نماید. شما می توانید به جای این کار، با نزدیک شدن به سوژه تا حد ممکن، تصاویر بسیار باکیفیت تری ثبت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی و آنالیز 13 نکته و تکنیک بسیار کاربردی آموزش عکاسی با موبایل پرداختیم تا با بهره گیری از آن ها بتوانید مهارت های خود را در زمینه عکاسی با گوشی هوشمند افزایش داده و تأثیرات آن را در عکس های نوی که ثبت می کنید، به وضوح مشاهده کنید. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

منبع: popsci و digitalphotographyschool و digitalphotomentor

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

36,900,000

تومان

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S21 FE 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

17,999,000

تومان

خرید گوشی هوشمند از خبرنگاران

مشاهده همه

سوالات متداول

چگونه عکس های حرفه ای با موبایل ثبت کنیم؟

1. از یک سوژه چندین بار عکس بگیرید. 2. به نور فضای عکاسی اهمیت دهید. 3. همه قابلیت های دوربین گوشی هوشمند خود را آنالیز کنید

آیا می توان عکاسی با موبایل را جایگزین دوربین عکاسی کرد؟

اگرچه کیفیت دوربین عکاسی با دوربین گوشی های هوشمند قابل مقایسه نیست، اما با رعایت یک سری نکات می توان عکس های بسیار خوبی با دوربین گوشی موبایل ثبت کرد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 بهمن 1401 بروزرسانی: 9 بهمن 1401 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2209

به "13 نکته کاربردی که برای عکاسی با موبایل باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 نکته کاربردی که برای عکاسی با موبایل باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید