4 فرمول موفقیت بدون مدرک دانشگاهی!

به گزارش مجله شرقیا، بسیاری از کارآفرینان پیروز جهان از جان دِیویس راکفلر که پولدارترین مرد تاریخ است تا بیل گیتس مالک شرکت مایکروسافت و بسیاری دیگر از افراد شناخته شده در جهانی کسب وکار ثابت نموده اند برای پیروز بودن احتیاج الزامی به داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط نیست.

4 فرمول موفقیت بدون مدرک دانشگاهی!

حتی برای آغاز کسب وکار احتیاجی نیست در آن حوزه خیلی با تجربه و خبره باشید. برای مثال، مدیریت شرکتی که قطعات الکترونیک فراوری می نماید احتیاجی نیست که حتما به تمام اصول و جزئیات مدارهای الکترونیکی مسلط باشد. اگر احساس می کنید باید حتما پیش از آغاز کسب وکاری چند سال در آن زمینه فعالیت نموده باشید، به این فکر کنید که استیو جابز و مایکل دل، صاحبان دو شرکت پیروز اپل و دل، پیش از راه اندازی کسب وکارشان کار جدی در حوزه فناوری اطلاعات و الکترونیک نداشتند، ولی توانستند کسب وکارهای میلیاردی را وارد صنعت نمایند.

برای رسیدن به قله های پیروزیت باید بدانید چطور طرح کسب وکارتان را توسعه بدهید و بر اساسش پیش بروید. برای آغاز هر کسب وکاری ،داشتن حس قوی کارآفرینی و کسب وکار حتی می تواند نداشتن تجربه را نیز برایتان جبران کند. مواردی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، می تواند مانند نیروی یاریی تا حد زیادی این کمبود را پوشش دهد. با پر و بال دادن به حس کسب وکار ذاتی و دنبال کردن این راه حلها بدون ذره ای ترس، پا در مسیر پیروزیت بگذارید.

شیرجه عمیق برای ورود به صنعت

برای فروختن محصول لازم نیست از ریزترین جزئیات مراحل فراوری آن مطلع باشید. اما برای این که بتوانید در بازاری که وارد آن شده اید پیروز عمل کنید، باید صنعت را به خوبی بشناسید. باید احتیاج بازار را بشناسید و بدانید سردمداران این حوزه پیروز به فراوری چه محصول یا خدمات مورد انتظاری نشده اند و چگونه می توانید با ورودتان تحولی در شرایط فعلی بازار ایجاد کنید.

اگر حس می کنید اطلاعات کافی در این حوزه ندارید یا نمی توانید از فناوری های روز جهان به خوبی برای توسعه کسب وکارتان بهره ببرید، بهتر است از منتوری (مربی) که به خوبی با فضای استارت آپ ها و کسب وکارهای موجود آشناست، یاری بگیرید. علاوه بر این، شرکت در کارگاه های آموزشی کارآفرینی یا عضویت در مجموعه های آموزشی کسب وکار و استفاده از دوره ها و سخنرانی های آموزشی که برگزار می نمایند نیز می تواند یاری شایانی به افزایش توانمندی تان کند.

نکته ای که باید در این مسیر همواره مدنظرتان باشد، سختکوشی و پشتکار است. هیچ وقت با جواب های سطحی قانع نشوید. گرچه قرار نیست برای کاری که می خواهید انجام دهید مدرک دانشگاهی بگیرید، اما باید درک عمیقی از آنچه قرار است انجام دهید داشته باشید و فقط به دید کلی بسنده نکنید. به عنوان مثال، اگر قرار است وارد جهانی پوشاک شوید، تمام کوششتان را بکنید تا می توانید در خصوص زنجیره های بازار پوشاک، از محل خرید مواد اولیه مورد احتیاج تا برترین تجهیزات دوخت و ... اطلاعات کسب کنید.

استخدام فردی که بتواند آنچه را شما نمی توانید، انجام دهد

زمانی که کسب وکاری را آغاز می کنید، بهتر متوجه می شوید چه مواردی را نمی دانید یا از پس چه کارهایی بر نمی آیید. زمانی که دورنمایی برای کسب وکارتان متصور می شوید، تعیین می کنید قرار است چه احتیاجی از مشتری را رفع کنید، اما از این لحظه به بعد باید بتوانید نیروهایی را وارد مجموعه کنید که بتوانند به خوبی دیدگاه شما را درک و طرح شما را برای فراوری محصول یا ارائه خدمات با همان کیفیتی که مد نظرتان است، عملیاتی نمایند.

برای مهارت های مورد احتیاج در کسب وکارتان فهرستی از کارهایی که در آن ماهر هستید، کارهایی که به تنهایی قادر به انجامشان نیستید و مواردی که هیچ سررشته ای در خصوصشان ندارید، تهیه کنید. با کسانی که در این زمینه اطلاعاتی دارند، مشورت کنید که برای چه مهارت ها و تخصص هایی باید افرادی را در مجموعه خود استخدام کنید تا به پیروزیت بیشتر شما در این جهانی تازه منجر گردد.

براساس نظرسنجی های اجرا شده، نزدیک به 75درصد مدیران معتقدند افراد نامناسبی را برای جایگاه های شغلی مجموعه خود استخدام نموده اند و این موضوع موجب آسیب هایی در کسب کارشان شده است. همواره در پی افراد سختکوشی باشید که انگیزه کافی برای انجام وظایف شغلی خود دارند.

بسته به نوع تخصصی که احتیاج دارید و حجم کار، می توانید بعضی موارد را به نیروهای کار آزاد یا تیم های تخصصی برون سپاری کنید. روش دیگر داشتن شریک کاری است. می توانید با فردی متخصص وارد شراکت شوید تا او مسؤولیت کارهای تخصصی را به عهده بگیرد و شما روی تجاری سازی و بازاریابی محصولتان متمرکز شوید. از هر روشی که احتیاج خود را به بعضی مهارت ها رفع می کنید، باید بسیار سختکوش و شکیبا باشید. در زمان استخدام نیروهای مد نظرتان، علاوه بر داشتن تخصص مورد احتیاج به ویژگی های اخلاقی نیز توجه کنید. در پی فردی باشید که بتواند به خوبی با شما و مجموعه کاری تان هماهنگ گردد.

اعتماد به تشخیص نیروهای متخصص مجموعه

در کنار اهمیت ایجاد روابط مناسب و کارآمد کاری، باید به شریکتان یا نیروهای متخصصی که در شرکت تان کار می نمایند اعتماد کافی داشته باشید. زمانی که به شما می گویند کاری قابل انجام هست یا غیرممکن است، باید بتوانید حرفشان را بپذیرید. یا اگر راه حل دیگری را برای کاری پیشنهاد می نمایند، از انجامش هراس نداشته باشید. اگر بخواهید بر کار غیرممکنی صرفا به دلیل نداشتن اعتماد به نیروهای متخصص مجموعه پافشاری کنید، مطمئن باشید خیلی زود با شکست روبه رو خواهید شد.

اگرچه گاهی اعتماد نکردن به نظرات کارشناسان منجر به پیروزی های بزرگی نیز شده است، اما یادتان باشد استفاده از نظرات کارشناسان و افراد خبره ای که در حوزه ای از کار از شما مطلع تر و ماهرتر هستند، می تواند به پیروزیت هرچه بیشتر شما بینجامد. نیروهای متخصص می توانند مهارت هایی را که شما قادر به انجامشان نیستید به خوبی پوشش دهند.

اگر احساس می کنید عمل کردن به نظرات کارشناسان ممکن است سرعت عمل یا پویایی مجموعه را کاهش دهد، با آنها مذاکره کنید. برایشان تصمیمات مهمی که در فکر دارید و دلیل این تصمیم گیری را شرح دهید. در مقابل به نظرات آنها نیز گوش دهید و دلیل نظراتشان را بخواهید. برای مثال اگر تیم متخصص اعلام می نماید اجرای پروژه ای شش ماه طول می کشد، این حق مسلم شماست که در خصوص دلیل این زمان بندی سوال کنید. شاید در این شرحات متوجه یک سری نواقص شوید که با رفع کردنشان پیشرفت پروژه سرعت بیشتری بگیرد. اما این که بخواهید فقط چون احساس می کنید این پروژه باید در سه ماه انجام گردد، کارمندانتان را مجبور کنید آن را سه ماهه تحویل دهند، طرز فکری اشتباه است.

قرار گرفتن در اجتماعات کاری مرتبط

وقتی در کسب وکاری نوپا هستید، باید کوشش کنید جامعه اطرافتان و ارتباطات کاری خود را روز به روز گسترده تر کنید. این کار به افزایش هوش کاری و مطلعی از بازاری که واردش شده اید یاری شایانی خواهد نمود. در سازمان ها و انجمن های صنفی مرتبط با کسب وکارتان عضو شوید، در رویدادها شرکت کنید و برای عضویت در کانون ها و انجمن های مرتبط داوطلب شوید. برای ارتقای جایگاه و شناخته شدن در حوزه کاری باید کوشش کنید توجه و حمایت افراد اثرگذار در این صنعت را جلب کنید که از احترام زیادی میان دیگران برخوردار هستند.

داشتن ارتباط با افراد پیروز و تاثیرگذار موجب می گردد نامتان سر زبان ها بیفتد و بهتر شناخته شوید. این موضوع حتی در جلب مشتری و شریک کاری نیز اثر مثبتی خواهد داشت. به خصوص در حال حاضر که بیشترین جلب مشتری با یاری فضای مجازی اتفاق می افتد، توجه به این مساله بسیار مهم است. معرفی شدن برندتان به واسطه افراد تاثیرگذار در جامعه هدف، روند بازاریابی شما را به طرز چشمگیری سرعت می بخشد؛ زیرا مردم زمانی که نام برند تازهی را از فردی که به آن اطمینان دارند یا مورد قبولشان است بشنوند، راحت تر به آن اعتماد خواهند کرد.

برای ایجاد شبکه های ارتباطی، خود در پی پیداکردن افراد تاثیرگذار یا صاحبان مجموعه هایی باشید که نقاط مشترکی با آنها و دیدگاه مشابهی دارید. در این حالت، ایجاد ارتباط خیلی آسان تر خواهد بود و به صورت طبیعی شکل خواهد گرفت و به اجبار ارتباط برقرار نخواهید کرد. در روند ارتباط نیز فقط به این فکر نکنید این فرد چه کاری می تواند برایتان بکند. اجازه دهید رابطه روند طبیعی داشته باشد و بیشتر به این فکر کنید شما چه کاری برایشان می توانید انجام دهید.

در مجموع، کارآفرینی به معنای عبور از چارچوب ها و متحول کردن صنعت با دیدگاه های خلاقانه و تازه است. پس هیچ گاه ایده های خود را به خاطر این که سررشته ای در آن حوزه ندارید، کنار نگذارید. با یاری همین موارد ساده، کمبودهای خود را جبران کنید و هر جا که احساس می کنید به یاری احتیاج دارید از افراد مورد اطمینان و خبره یاری بگیرید. همواره یادتان باشد، ظرفیت های انسان بسیار فراتر از حد تصور ماست.

منبع: برترین ها
انتشار: 12 مهر 1403 بروزرسانی: 12 مهر 1403 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2335

به "4 فرمول موفقیت بدون مدرک دانشگاهی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 فرمول موفقیت بدون مدرک دانشگاهی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید