اعلام شرایط جدید واردات خودرو ، چه کسانی می توانند خودرو وارد کنند؟

به گزارش مجله شرقیا، به گزارش خبرنگاران، پس از چند سال ممنوعیت واردات خودرو، سرانجام طرحی در یکی از کمیسیون های مجلس به تصویب رسیده که نشان از آزادسازی مشروط واردات خودرو دارد.

اعلام شرایط جدید واردات خودرو ، چه کسانی می توانند خودرو وارد کنند؟

با تصویب طرح جدید کمیسیون صنایع مجلس برای آزادسازی واردات مشروط خودرو، پس از ابلاغ این طرح به دولت، چهار گروه مجوز واردات خودرو خواهند داشت. طبق این طرح مجوز واردات خودرو تنها به خودروسازان و صاحبان منابع ارزی که تعهدات ارزی ندارند داده خواهد شد.

حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به طرح ساماندهی صنعت خودرو گفته است: کلیات طرح مذکور که مهم ترین محور آن عرضه خودرو در بورس است در جلسات اخیر کمیسیون صنایع به تصویب رسیده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه در طرح ساماندهی صنعت خودرو به نوعی واردات خودرو نیز مجاز دانسته شده است، در تشریح شرایط واردات آن به سنا گفته است: طبق این طرح افراد و خودروسازانی می توانند خودرو وارد کنند که خودرو صادر کردند و معادل آن می توانند خودرو وارد کنند. همچنین قطعه سازان نیز اگر قطعاتی را صادر کنند می توانند معادل آن خودرو به کشور وارد کنند.

فیروزی به همین دلیل، ادامه داد: افراد حقیقی غیردولتی که نفت را خریداری و آن را صادر و به فروش برسانند، می توانند از محل ارز آن، خودرو به کشور وارد کنند و همچنین اشخاصی که ارز در بیرون از کشور دارند که تعهدی نسبت به بازپرداخت آن به دولت ندارند، می توانند از محل آن خودرو به کشور وارد کنند.

این کننده مجلس بیان نمود: براساس طرح مذکور خودروهای هیبریدی و همچنین خودروهایی با مصرف سوخت های دوگانه نیز از عرضه در بورس معاف هستند و در واقع با این اقدام خودروسازها تشویق می شوند که به سمت تولید خودروهایی با این شرایط بروند که در این طرح برای تشویق آنها تسهیلات ارزان قیمتی برای بخش تحقیق و توسعه در اختیار آنها برای داخلی سازی و کیفی سازی، قرار خواهد گرفت.

با تصویب این طرح، چهار گروه مورد اشاره می توانند منتظر ابلاغ این طرح به دولت باشند که پس از آن برای واردات خودرو اقدام کنند. این درحالیست که برخی کارشناسان و فعالان بازار نسبت به صدور مجوز انحصاری برای واردات خودرو گلایه دارند و معتقدند این آزادسازی به صورت محدود ممکن است تبعاتی از جمله توزیع رانت به همراه داشته باشد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 9 دی 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1363

به "اعلام شرایط جدید واردات خودرو ، چه کسانی می توانند خودرو وارد کنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام شرایط جدید واردات خودرو ، چه کسانی می توانند خودرو وارد کنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید