جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه هشتم اردیبهشت 1400

به گزارش مجله شرقیا، شاخص کل بورس امروز فرایند روز گذشته خود را ادامه می دهد و به یاری بانکی ها صعودی شده. در 30 دقیقه ابتدایی بازار شاهد رشد هشت هزار واحدی شاخص کل بودیم، اما در ادامه شاخص بورس کم آورد و رشد آن به پنج هزار واحد محدود شد. عرضه سهام توسط شرکت های حقوقی در نماد های شاخص ساز در این اتفاق بی تاثیر نبود. نکته مهمتر اینکه شرکت های کوچک عملا نقشی در رشد شاخص کل امروز ندارند. چراکه با وجود افزایش 42 صدم درصدی شاخص کل، شاخص هم وزن سه صدم درصد کاهش را تجربه می نماید.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه هشتم اردیبهشت 1400

رشد شاخص کل با همراهی 20 درصد بازار

به گزارش خبرنگاران، تا ساعات انتهای معاملات امروز چهارشنبه هشتم اردیبهشت ماه 1400، از بین 316 نماد معامله شده در بورس، تنها 58 نماد یعنی 20 درصد بازار صعودی هستند که باعث شدند شاخص کل سبزرنگ باقی بماند. در طرف مقابل 258 نماد بورسی امروز ارزش سهام خود را از دست داده و در جهت نزولی حرکت می نمایند. در بازار فرابورس هم از بین 210 نماد معامله شده شاهد کاهش قیمت سهام در 168 نماد هستیم و 42 نماد در مدار صعودی قرار گرفته اند.

کاهش امیدوارنماینده تعداد صف های فروش

صف های فروش روزبه روز آب می فرایند. تعداد آن ها نسبت به دو روز گذشته حدود 100 مورد کاهش پیدا نموده، اما همچنان راه درازی در پیش است. چراکه در ساعات انتهای معاملات امروز با وجود رشد شاخص کل، حدود 396 نماد یعنی 64 درصد بازار با صف فروش دست و پنجه نرم می نمایند و ارزش کل صف هابه رقمی حدود پنج هزار و 400 میلیارد تومان می رسد. در آن سو 20 نماد بازار سرمایه با صف خرید 230 میلیارد تومانی دل سهامدارانشان را شاد نموده اند.

وبملت؛ سنگین ترین صف خرید بازار سرمایه

لیدر گروه بانک ها و موسسات اعتباری در صدر فهرست سنگین ترین صف های خرید بازار سرمایه قرار گرفته است. ارزش صف خرید وبملت تا ساعات انتهای معاملات به رقمی حدود 47 میلیارد تومان رسیده است و صف خرید 36 میلیارد تومانی غگیلا را پشت سر گذاشته است. خبهمن با صف خرید 25 میلیارد تومانی در مقام سوم و خودرو با صف خرید 11 میلیارد تومانی در مقام چهارم ایستاده اند. شصدف، وبصادر، وتجارت، خساپا و سدشت از دیگر نماد های دارای صف خرید سنگین در بازار امروز هستند.

نماد های نفرین شده بازار را بشناسید

کویر، بنو و سمگا برایشان فرقی نمی نماید بازار صعودی باشد، یا نزولی. به هر صورت آن ها در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش قرار می گیرند. امروز ارزش صف فروش کویر به بیش از 170 میلیارد تومان رسیده و عملا حرفی برای گفتن باقی نگذاشته است. بنو با صف فروش 138 میلیاردی و سمگا با صف فروش 120 میلیاردی در رتبه های بعدی سنگین ترین صف های فروش قرار دارند. کاذر، سنیر، خزر، غدام، سصفها، قثابت، ثنوسا، غصینو، فرزین و گدنا از دیگر نماد هایی هستند که ارزش صف فروش آن ها به بیش از 40 میلیارد تومان می رسد.

کوچ سهامداران از فلزات و محصولات شیمیایی به بانک و خودرو

در جریان رشد دیروز شاخص کل، عمده نماد های شاخص ساز در گروه های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی حکم موتور محرک شاخص کل را داشتند. آن ها دیروز عموما سبزرنگ بودند و با صف خرید دل سهامدارانشان را شاد کردند، اما فرایند صعودی نماد های فلزی و شیمیایی چندان دوام نیاورده است. اینطور که پیداست امروز دور، دور نماد های غیردلاری است. با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد ارز و امیدواری های بیشتر به مذاکرات وین، سهامداران علاقه بیشتری به خرید سهام نماد های ریالی در گروه های خودرو و ساخت قطعات و بانک و موسسات اعتباری نموده اند. این اتفاق باعث شده حالا بانک ها و خودرویی ها لیدر بازار صعودی شوند. درست همان نماد هایی که تا دیروز به سختی می شد از شر صف فروش آن ها خلاص شویم.

ادامه فرایند صعودی بورس با رشد پنج هزار واحدی شاخص

شاخص کل بورس تهران در انتها معاملات امروز چهارشنبه هشتم اردیبهشت ماه با رشد پنج هزار و 65 واحدی به فرایند صعودی روز گذشته خود ادامه داد و به رقم یک میلیون و 207 هزار و 695 واحد رسید. در این روز شاخص کل 42 صدم رشد کرد، اما شاخص هم وزن کاهش پنج صدم درصدی را پشت سر گذاشت. موردی که وضوح نشان می دهد اکثریت بازار همچنان نزولی است و شاخص کل تنها به مدد شرکت های عظیم رنگ سبز به خود گرفته. از جمله تاثیرگذارترین نماد ها بر رشد امروز شاخص کل می 2 توان به وبملت، فارس، فملی، وپاسار، وتجارت، فولاد و وبصادر اشاره نمود.

نقشه بازار در انتها معاملات روز چهارشنبه هشتم اردیبهشت ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار امروز به دو نیمه مساوی تقسیم شده. سمت چپ یعنی جایی که صندوق های سرمایه گذاری ETF و دو گروه بانکی ها و خودرویی ها قرار دارند، سبزرنگ است، اما سمت راست نقشه و جایی که شرکت های کوچک ایستاده اند، رنگ قرمز حکومت می نماید. در بین صندوق های ETF، دارا یکم با مدد گروه بانک ها بیشتر رشد را از آن خود نموده و پنج درصد افزایش قیمت داشته است. پالایش به رشد 1.8 درصدی بسنده نموده و دیگر صندوق های ETF که عمده سبدشان را به نماد های دلاری اختصاص داده بودند، امروز شرایط خوبی نداشتند و حتی بعضا با فرایند نزولی کام مشتریانشان را تلخ کردند. بانک ها و موسسات اعتباری سبزترین گروه بازار امروز بود. وبملت، وبصادر، وتجارت و ونوین با صف خرید و وپاسار، وسینا، وپارس و وکار با رشد چشمگیر روبرو شدند. در بین خودرویی ها خساپا و خودرو کوشش زیادی برای رسیدن به صف خرید به خرج دادند، اما نهایتا ار خود را با رشد 4.8 درصدی به انتها رساندند. خبهمن، اما در این زمینه پیروز بود و شاهد تشکیل صف خرید بود. خگستر و خدیزل از دیگر نماد های سبز گروه خودرو بودند. فلزات اساسی امروز کم آوردند. فملی، فولاد، ذوب، فخوز، میدکو، فنوال و هرمز که دیروز عموما سبزرنگ بودند، امروز رشد چندانی نداشتند و نزدیک به قیمت روز گذشته معامله شدند. دارویی ها تمام قرمزپوش بودند. حتی نماد برکت که همواره راه خود را از هم گروهی هایش جدا می کرد امروز با صف فروش روبرو شد. سیمانی ها اغلب با صف فروش درگیر بودند و فرآروده های نفتی هم روز خوبی نداشتند. شپنا 1.3 درصد، شتران 1.8 درصد، شبندر دو درصد و شبریز 2.3 درصد ارزش خود را از ست دادند. محصولات شیمیایی هم مثل فلزی ها اغلب بدون تغییر نسبت به روز گذشته باقی ماندند و تنها چند نماد مثل شپلی، بوعلی، فارس، شاراک، شغدیر، شلرد و جم کمی افزایش قیمت داشتند. امروز حمل و نقل، مخابرات، هتل و رستوران و خدمات فنی مهندسی از جمله گروه های سراسر قرمزرنگ بازار به حساب می آمدند.

این گزارش به روزرسانی می گردد...

منبع: فرارو
انتشار: 4 خرداد 1400 بروزرسانی: 4 خرداد 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1640

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه هشتم اردیبهشت 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه هشتم اردیبهشت 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید