توصیه به دولت بایدن برای تمدید ضرب الاجل خروج از افغانستان

به گزارش مجله شرقیا، در گزارشی خطاب به قانونگذاران آمریکایی آمده است، دولت بایدن باید در راستای تمدید ضرب الاجل اول مه برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان کار کند.

توصیه به دولت بایدن برای تمدید ضرب الاجل خروج از افغانستان

به نقل از خبرگزاری آناتولی، گروه مطالعاتی افغانستان در گزارش نهایی به کنگره آمریکا گفت، اجرای ضرب الاجلی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق بنا نهاد، موجی از تبعات منفی در پی خواهد داشت.

در این گزارش آمده است: خروج غیر مسوولانه نیروهای آمریکایی احتمالا به شروع جنگ داخلی جدید در افغانستان و سازماندهی دوباره گروه های ضد آمریکایی تروریست منجر می شود که می تواند سرزمین ما را تهدید کرده و به تصور آنها به پیروزی مقابل قدرتمندترین کشور جهان ختم شود.

مولفان این گزارش از تیم جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا خواستند تا به جای پذیرش خطر بازگشت بی ثباتی که می تواند زمینه را برای گروه هایی نظیر القاعده فراهم کند، در راستا تمدید ضرب الاجل اول مه قدم بردارند و در کنار آن از مذاکرات صلح جاری میان طالبان و دولت افغانستان حمایت به عمل آورند.

آنها تاکید کردند: چنین اقدامی موجب می شود تا فرصت بیشتری برای فرایند صلح به وجود آمده و یک نتیجه قابل پذیرش به دست آید. توافق فوریه 2020 دوحه و کاهش قابل توجه سطح نیروها نشان داد که ایالات متحده برای خروج از افغانستان آماده است. با این حال، این نباید منجر به تصور پیروزی برای طالبان شود.

گزارشی که به سفارش کنگره آمریکا تهیه شده توصیه می کند که ایالات متحده باید برنامه خروج کامل نیروها از افغانستان را عقب بیاندازد و کاهش بیشتر نیروها را از جمله به پیشرفت مذاکرات صلح و کاهش خشونت از سوی طالبان گره بزند.

براساس توافق دوحه - میان دولت قبلی آمریکا و طالبان - این گروه باید حملات به نیروهای آمریکایی را متوقف کند، سطح خشونت ها در افغانستان را به شدت کاهش دهد، و گفت و گوهای صلح با دولت افغانستان را پیش ببرد. آمریکا در مقابل قول داد به تدریج از شمار نیروهای خود در افغانستان بکاهد و تا مه 2021 آنها را کاملا خارج کند.

در این گزارش تحت عنوان گروه مطالعه افغانستان آمده است که آمریکا نباید پیروزی را دو دستی تقدیم طالبان کند. به دولت قبلی آمریکا تحت ریاست دونالد ترامپ انتقاد شده بود که بیش از حد به شورشیان طالبان امتیاز داده است تا به طولانی ترین جنگ آمریکا انتها دهد.

این گزارش می گوید که رعایت این ضرب الاجل، بدون آنکه ابتدا خشونت ها کاهش پیدا کرده و مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان پیشرفت کرده باشد، می تواند به فروپاشی دولت و از سرگیری جنگ داخلی منجر شود.

ریاست گروه مطالعه افغانستان را ژنرال بازنشسته جوزف دانفورد، که زمانی رئیس ستاد مشترک ارتش بود، و کلی آیوت سناتور سابق جمهوری خواه به عهده دارند.

وزارت دفاع آمریکا هفته پیش گفت که طالبان به وعده هایش در توافق صلح با آمریکا از جمله کاهش خشونت و قطع روابط با القاعده عمل نکرده است.

با این حال جان کِربی سخنگوی پنتاگون گفت که دولت تازه جو بایدن همچنان به توافق صلح 2020 که میان آمریکا و این گروه شورشی امضا شد متعهد است.

به گزارش رویترز ژنرال دانفورد به خبرنگاران گفت که این گزارش در اختیار دستیاران رئیس جمهور آمریکا جو بایدن، از جمله زلمای خلیلزاد، مسئول مذاکرات آمریکا با طالبان، گذاشته شده است که آن را مفید یافتند.

این گزارش می گوید که آمریکا باید سیاست خود را اصلاح کند تا از این موضوع اطمینان حاصل شود که گفت و گوهای صلح در دوحه قطر میان طالبان و هیاتی که شامل مقام های دولت افغانستان است به یک راه حل با دوام برای چند دهه جنگ منجر شود.

در این گزارش آمده است: دستیابی به یک صلح پایدار براساس مذاکره به طوری که منافع آمریکا را تامین کند باید با تمدید ضرب الاجل ماه مه شروع شود.

تمدید این ضرب الاجل، به استدلال نویسندگان، به دولت بایدن فرصت بازبینی سیاست هایش را خواهد داد، به طوری که کاهش بیشتر نیروهای آمریکایی را به کاهش خشونت از سوی طالبان، انتها همکاری این گروه با القاعده و پیشرفت در مذاکرات دوحه گره بزند.

طالبان می گوید جنگجویان القاعده دیگر در افغانستان حضور ندارند و اشاره کرده است که اگر نیروهای خارجی تا اول مه این کشور را ترک نکنند حملات علیه آنها را از سر خواهد گرفت.

براساس این گزارش تاخیر در خروج نیروها همچنین به واشنگتن فرصت خواهد داد کمک های غیرنظامی را دوباره طراحی کند و مشوق هایی به دولت کابل برای ایفای نقشی مثبت در تلاش های صلح و پیشبرد حقوق زنان و اقلیت ها ارائه کند.

این گزارش درحالی منتشر می شود که دولت جدید آمریکا درحال بررسی فرآیند صلح با طالبان است.

توافق خروج نیروها از افغانستان به شرایط حاکم در کشور و انتها میزبانی از القاعده توسط طالبان مشروط شده است.

گزارش گروه مطالعه افغانستان در عین حال اشاره می کند که اگر طالبان تمدید زمان خروج نیروهای آمریکایی بعد از اول مه را نپذیرد، ممکن است به فرآیند نوپای صلح انتها دهد.

دولت بایدن هم همچون دولت قبلی آمریکا نیروی نظامی را راه حلی برای افغانستان نمی داند.

دولت ترامپ در ژوئیه گذشته شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان را از 14 هزار به 8600 کاهش داد و در طول تابستان از این پیشتر رفت و شمار آنها را به 4500 رساند.

آمریکا ماه پیش - درست پیش از سر کار آمدن دولت بایدن - تعداد بیشتری از سربازانش را خارج کرد به طوری که فقط 2500 سرباز آمریکایی در این کشور باقی مانده اند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1498

به "توصیه به دولت بایدن برای تمدید ضرب الاجل خروج از افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه به دولت بایدن برای تمدید ضرب الاجل خروج از افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید