حذف گزینه فعال سازی رمز یک بار مصرف با پیامک از ATMها

به گزارش مجله شرقیا، گزینه مهلت خاتمه دی برای عملیاتی کردن کامل رمز پویا و اصلاح ساختار ارسال رمز به وسیله پیامک در حالی برای نظام بانکی معین شده که گزینه فعال سازی رمز پویا به وسیله پیامک در ATMها حذف شده است.

حذف گزینه فعال سازی رمز یک بار مصرف با پیامک از ATMها

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، رمز پویا کلیدواژه جدیدی است که این روزها بسیاری از مشتریان نظام بانکی را به خود مشغول نموده است. اواخر آبان ماه بود که بانک مرکزی با صدور اطلاعیه ای اعلام نمود که فرآیند عملیاتی شدن رمز یک بارمصرف در تراکنش های بدون کارت را از اول دی ماه شروع خواهد نمود و قرار بر این شد که نظام بانکی، گام های مؤثری را برای مقابله با فیشینگ و کلاهبرداری های ناشی از سوءاستفاده از کارت های بانکی و دسترسی به رمزهای ایستا، بردارد.

بر این اساس بانک مرکزی برای سهولت دسترسی مشتریان نظام بانکی به رمزهای یک بارمصرف، راه های متعددی را تدارک دیده بود که دامنه آن از دریافت رمز به وسیله پیامک گرفته تا نصب اپلیکیشن های خاص هر بانک کشیده می شد؛ البته بانک مرکزی نیز بر این تاکید داشت که ارسال و دریافت پیامک رمز پویا از سوی مشتریان نظام بانکی کاملاً رایگان است و هزینه ای را به دارندگان کارت های بانکی تحمیل نمی کند.

در ابتدای کار هم، بسیاری از بانک ها گزینه های دریافت رمز پویا را روی دستگاه های خودپرداز و شعب بانکی فعال نموده بودند؛ به نحوی که با مراجعه هر یک از مشتریان بانکی به دستگاه های خودپرداز یا شعب، سؤال هایی در رابطه با این که می خواهند رمز یک بارمصرف را به وسیله پیامک دریافت نمایند یا این که نصب اپلیکیشن را در پیش گیرند، از آن ها پرسیده می شد؛ اما به دلیل سادگی فرآیند دریافت رمز به وسیله پیامک بسیاری از مشتریان نظام بانکی ترجیح می دادند این گزینه را برای خود فعال نمایند.

به مرور زمان، اگرچه قرار بر این بود که اول دی ماه، شروع راستا اجباری شدن استفاده از رمزهای یک بارمصرف در تراکنش های بدون کارت باشد و رمزهای دوم ایستا غیرفعال شوند، به دلیل اختلالاتی که در سیستم بانک ها مبنی بر پاسخگویی به احتیاج مشتریان به وسیله پیامک ها وجود داشت، بانک مرکزی اعلام نمود به مرور زمان و ظرف مدت یک ماه یعنی از ابتدای دی ماه تا اول بهمن ماه، فرآیند تکمیل زیرساخت های مورد احتیاج برای ارسال و دریافت پیامک حاوی رمز پویا را تکمیل خواهد نمود تا مشتریان با اختلالاتی در این رابطه روبرو نشوند.

حال اما اگرچه بانک ها در حال فراهم سازی زیرساخت های مرتبط هستند، هنوز هم بسیاری از مشتریان نظام بانکی در حوزه دریافت پیامک حاوی رمز پویا با مشکل روبرو اند؛ به این معنا که از حساب بعضی مشتریان نظام بانکی، حتی مبالغی بابت ارسال پیامک درخواست رمز پویا کسر شده است و اگر شارژ سیم کارت آن ها کافی نباشد، امکان دریافت و ارسال پیامک برای رمز پویا را نخواهند داشت.

هفته گذشته، خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان ارسال و دریافت پیامک رمز پویا پولی شد از این موضوع خبر داده بود که بعضی اپراتورها، از حساب مشتریان برای ارسال پیامک رمز پویا مبالغی را کسر می نمایند که در واکنش به این موضوع، مسعود خاتونی، معاون فناوری یکی از بانک های بزرگ کشور اعلام نمود که هزینه ارسال و دریافت پیامک حاوی رمز پویا کاملاً رایگان است.

روز گذشته نیز بانک مرکزی مجدد اعلام نمود هیچ بانکی حق دریافت هزینه پیامک مرتبط با رمز پویا را از مشتریان ندارد. در حالی که اکنون آنالیز های میدانی نشان می دهد بعضی بانک ها، در گزینه های تغییر رمز که بر روی دستگاه های خودپرداز تعبیه شده بود، گزینه مرتبط با فعال سازی رمز پویا به وسیله پیامک را حذف نموده اند.

در واقع، مشتریان انتخابی برای فعال سازی رمز پویای کارت خود به وسیله پیامک ندارند و باید حتماً برای فعال سازی رمز یک بارمصرف خود، از گزینه های اپلیکیشن های بانکی استفاده نمایند که ضروری است بانک مرکزی به این موضوع رسیدگی کند. البته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز روز گذشته اعلام نموده بود: تا به امروز توافقی برای رایگان بودن این سرویس نداشتیم.

  • آشنایی با هشدارهای امنیتی در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درباره دلایل کسر هزینه ارسال پیامک رمز پویا از حساب مشترکان موبایل، گفت: تا به امروز مذاکره ای با بانک مرکزی برای رایگان بودن پیامک های دریافت رمز پویا صورت نگرفته است.

وی گفت: تراکنش های پیامکی در شبکه اپراتورها هزینه دارد و تا به امروز نیز در خصوص این که این هزینه نباید از مشترکان کسر گردد و بانک ها این هزینه را پرداخت نمایند، توافقی با بانک مرکزی انجام نشده است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این که بانک مرکزی باید در این زمینه با رگولاتوری مذاکره کند، اضافه نمود: هنوز در خصوص کلیات این طرح، توافقی نداشتیم.

فلاح جوشقانی ادامه داد: تا به امروز با ما در خصوص هزینه پیامک رمز دوم پویا و دریافت آن مذاکره ای نشده است؛ البته جلسات مرتبی با بانک مرکزی در خصوص فرآیند رمزدوم پویا داشته ایم اما موضوع رایگان بودن پیامک تا به حال مطرح نشده است.

وی گفت: درخصوص فرآیند دریافت رمز یک بارمصرف، هر بانک باید در چارچوب توافقات با اپراتورهای موبایل کار کند و تا جایی که من می دانم توافقی مبنی بر رایگان بودن پیامک از سوی بانک ها با اپراتورها صورت نگرفته است.

رئیس سازمان رگولاتوری تاکید نمود: تا به امروز هر مبلغی که از مشترکان بابت پیامک دریافت رمز دوم کسر شده، قانونی بوده و تخلف اپراتور محسوب نمی گردد؛ چراکه هر پیامک هزینه دارد و مشترک باید هزینه آن را پرداخت کند.

وی افزود: قراری بر این نبوده که هزینه پیامک هایی را که مردم برای دریافت رمز دوم پویا به سرشماره بانک ها ارسال می نمایند اپراتورها برعهده بگیرند.

هزینه ارسال پیامک در اپراتورهای مختلف برای سیم کارت های دائمی حدود 9 تومان و برای سیم کارت های اعتباری حدود 11 تومان است و در صورتی که به طور میانگین هر ایرانی، روزانه یک پیامک به سرشماره بانکی ارسال کند، روزانه حدود 80 میلیون پیامک درخواست رمزدوم پویا ارسال می گردد که مطابق با وعده بانک مرکزی، هزینه این تراکنش باید از سوی بانک ها یا اپراتورها برعهده گرفته گردد اما تا به امروز بانک ها و اپراتورهای موبایل این هزینه را تقبل ننموده اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 713

به "حذف گزینه فعال سازی رمز یک بار مصرف با پیامک از ATMها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف گزینه فعال سازی رمز یک بار مصرف با پیامک از ATMها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید