خاصیت آووکادو برای کاهش وزن

به گزارش مجله شرقیا، آووکادو یک میوه منحصر به فرد و خوشمزه است. بیشتر مردم فکر می نمایند که آووکادو بسیار سالم و مقوی می باشد و از چربی های مفید و مواد مغذی برای سلامتی برخوردار است. بعضی افراد بعلاوه معتقدند که چربی های سالم در آنها برای کاهش وزن مناسب هستند.

خاصیت آووکادو برای کاهش وزن

خواص آووکادو برای لاغری

آووکادو یکی از میوه های شگفت انگیزی است که 322 کالری و 29 گرم چربی دارد. آووکادو چربی بیشتری نسبت به سایر میوه ها دارد و همواره به عنوان میوه پر چرب از آن یاد می گردد.

با این حال، اسید های چرب تک غیر اشباعی که در محتویات آن وجود دارد می تواند آن را به یک میوه شگفت انگیز و خاص تبدیل کند. آووکادو به خاطر توانایی که برای کاهش دادن کلسترول خون و آب کردن چربی شکمی دارد به عنوان یک میوه عالی برای کاهش وزن شناخته شده است.

این میوه برای سلامت بدن مفید است
بیشتر افراد بر این باورند که خوردن یک عدد سیب در روز می تواند احتیاج انسان به پزشک را رفع سازد. این در حالیست که آووکادو هم چنین خاصیتی دارد. مطالعات صورت گرفته این موضوع را مورد آنالیز قرار داده است. در یکی از این مطالعات حدود 45 نفر از افرادی که اضافه وزن داشتند با سه رژیم غذایی متفاوت برای 5 هفته مورد آنالیز قرار گرفتند.

یکی از رژیم های غذایی کم چربی بود و تنها 24 درصد از کالری کل به وسیله چربی های اشباع تامین می شد. این رژیم حاوی میوه آووکادو نبود.

رژیم غذایی دوم هم در برگیرنده آووکادو نبود و چربی متوسطی در خود داشت. حدود 34 درصد از کالری کل از چربی های اشباع به دست می آمد. رژیم غذایی سوم چربی متوسطی داشت اما بعضی از اسید های چرب اشباع با آووکادو جایگزین شده بود. افراد در روز یک عدد آووکادو می خوردند. نتایج به دست آمده بسیار جالب بود.

این مطالعه نشان داد که کلسترول بد خون (LDL) در افرادی که از آووکادو استفاده نموده بودند 13.5 میلی گرم بر دسی لیتر پایین تر از سایر افراد بود. همین امر باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می گردد. محققان نتایج به دست آمده را به محتوای اسید های چرب تک غیر اشباعی که در اووکادو وجود دارد نسبت داده اند که ممکن است نقش مهمی در کاهش دادن کلسترول افزایش یافته خون داشته باشد.

افزایش کلسترول بد خون باعث مقاومت به انسولین، افزایش وزن و چاقی می گردد. بنابراین شما می توانید روزانه از این میوه بهره ببرید و به کاهش وزن و کلسترول بد خون خود امیدوار باشید.

می تواند چربی های شکمی را آب کند
اگر چربی شکمی زیادی دارید بهتر است خوردن آووکادو را جدی بگیرید. محققان بر این باورند که خوردن روغن آووکادو در غذاهای مختلف می تواند چربی های شکمی را تا حد زیادی از بین ببرد و همین امر موجب کاهش خطر ابتلا به سندروم متابولیک خواهد شد. این خاصیت هم به خاطر محتوای غنی آووکادو از اسیدهای چرب تک غیر اشباع است.

مطالعه صورت گرفته در استان پن نشان می دهد افرادی که حدود 40 گرم (سه قاشق غذاخوری) از روغن های سرشار از اولئیک را در رژیم غذایی خود مصرف می نمایند، 1.6 درصد نسبت به سایر افراد چربی شکمی کمتری خواهند داشت. مطالعه دوم که در مجله Diabetes Care منتشر شده است به نتایج مشابهی دست یافته است. رژیمی که سرشار از اسیدهای چرب تک غیر اشباع است می تواند توزیع چربی در اطراف شکم را تا حد زیادی کاهش دهد. یک قاشق غذاخوری از روغن آووکادو حدود 120 کالری و 10 گرم چربی تک غیر اشباع دارد.

پروفایل تغذیه ای این روغن شبیه پروفایل تغذیه ای روغن زیتون فوق بکر است. اما بر خلاف روغن زیتون فوق بکر؛ روغن آووکادو نقطه دود بسیار بالایی دارد و می توان از آن برای سرخ کردن مواد هم استفاده کرد بدون اینکه نگران ایجاد رادیکال های آزادی باشید که می تواند به سلامت بدن شما آسیب برساند.

آووکادو سرشار از مواد مغذی است
همانطور که می دانید سبزیجات به خاطر داشتن کالری اندک و ویتامین های فراوان برترین انتخاب برای رژیم غذایی سالم محسوب می شوند اما هیچ چیزی همانند آووکادو سالاد سبزیجات شما را کامل نخواهد نمود. اگر در سالاد خود چربی مفید نداشته باشید خوردن آن مزیت زیادی برای شما نخواهد داشت. زمانی که صحبت از چربی سالم به میان می آید، آووکادو برترین انتخاب و برترین گزینه است.

در یکی از مطالعات منتشر شده در مجله Molecular Nutrition & Food Research محققان گروهی از افراد را مورد آنالیز قرار دادند. این افراد با سالاد هایی تغذیه می شدند که با چربی های اشباع، چربی های تک غیر اشباع و چربی های چند غیر اشباع پر شده بود. در این شرایط افرادی که با چربی های تک غیر اشباع تغذیه شده بودند جذب کارتنوئید بالایی داشتند.

این در حالیست که اسید های اشباع و اسید های چندغیر اشباعی به این شرایط دست نیافته بودند. شما می توانید سالاد خود را با تکه هایی از آووکادو یا یک قاشق غذاخوری از روغن آن تکمیل کنید.

مبارزه آوکادو با رادیکال های آزاد
به خاطر داشته باشید که جنگی در درون بدن شما وجود دارد. رادیکال های آزاد بر علیه بدن شما مبارزه می نمایند. رادیکال های ازاد مولکول های اکسیژن مخربی هستند که می توانند واکنش های زنجیره ای متعددی را در بدن شروع نمایند که سلول ها و DNA را تخریب می کند.

این موضوع باعث ایجاد مشکل در سلامت بدن می گردد. آنتی اکسیدان هایی که در میوه های تازه و سبزیجات یافت می گردد می تواند بعضی از این رادیکال های آزاد را خنثی نماید اما در بعضی از موارد به نیروی بیشتری برای مبارزه با آن احتیاج است. در این شرایط بهتر است آووکادو را هم وارد رژیم غذایی خود کنید.

محققان بر این باورند که خوردن آووکادو می تواند به بدن در مبارزه با رادیکال های آزاد یاری کند.

بهتر است به جای روغن آووکادو از میوه تازه آن بهره ببرید.

آووکادو می تواند گرسنگی را رفع کند
یک قاشق غذاخوری گواکامولی می تواند موثرترین روش برای مبارزه با گرسنگی باشد. مطالعه منتشر شده در مجله Nutrition نشان می دهد افرادی که نصف آووکادوی تازه را به همراه وعده غذایی خود مصرف نموده اند 40 درصد نسبت به سایر افراد تمایل کمتری برای خوردن غذا در ساعت های بعدی روز داشتند.

یک قاشق غذاخوری گواکامولی با 60 کالری می تواند همین مزیت را داشته باشد. اما خوردن آووکادوی تازه مزیت های بیشتری را به همراه خواهد داشت.

پیشگیری از بیماری ها با مصرف آووکادو
حتما شما هم دوستانی دارید که لاغرتر، سبک تر و سلامت تر از شما هستند. به نظرتان راز سلامتی این افراد چیست؟ پول؟ نه این افراد در رژیم غذایی خود از آووکادوی تازه استفاده می نمایند. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که مصرف روزانه آووکادو می تواند از بروز بیماری های مختلف جلوگیری کند.

نتیجه یک نظرسنجی که در مجله Nutrition Journal منتشر شده است نشان می دهد که خوردن نصف آووکادو می تواند باعث بهبود سلامت و کیفیت آن گردد و خطر ابتلا به سندروم متابولیک را تا 50 درصد کاهش دهد.

خوردن آووکادو نه تنها باعث کاهش BMI افراد می گردد بلکه فیبر و ویتامین K بیشتری وارد بدن خواهد نمود. این مواد مغذی باعث کاهش وزن افراد هم می شوند. به همین دلیل آووکادو دروازه ای به سمت زندگی سالم تر و شاداب تر است.

آووکادو تثبیت نماینده قند خون است
مطمئننا آووکادو همه مزایا را یک جا در خود دارد اما چربی تنها چیزی نیست که این میوه را از سایر مواد متمایز می سازد. آووکادو حدود 20 ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی را برای بدن فراهم می کند که 14 گرم فیبر و 66 درصد از احتیاج بدن شما به ویتامین K (ماده مغذی است که به تنظیم متابولیسم قند یاری می نماید) را تامین می کند. مطالعه صورت گرفته در مجله Diabetes Care نشان می دهد مردان و زنانی که مصرف ویتامین K داشته اند در میان سایر افراد 19 درصد خطر ابتلا به دیابت کمتری داشته اند. همانطور که می دانید برگ های سبز منبع غنی تری از ویتامین هاست. بنابراین مصرف آووکادو به همراه سالاد می تواند قند خون شما را تثبیت کند و از بالا رفتن آن جلوگیری نماید.
افزایش طبیعی انرژی با آووکادو
مکمل هایی که قبل از تمرینات ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد ادعا می نمایند که انرژی بدن را افزایش می دهند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته مصرف آووکادو می تواند سطح انرژی را به صورت طبیعی بالاتر ببرد. مطالعه صورت گرفته در مجله American Journal of Clinical Nutrition تاثیر یک رژیم غذایی سه هفته ای که حاوی اسید پالمتیک (چربی اشباع) و رژیم غذایی سرشار از اسید اولئیک(اسید چرب تک غیر اشباع) است را مورد آنالیز قرار داده است.

افرادی که از این دو رژیم غذایی استفاده نموده اند مورد آنالیز قرار گرفته اند. فعالیت فیزیکی و نرخ متابولیک این افراد مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که فعالیت فیزیکی در افرادی که از اسید اولئیک استفاده نموده اند 13.5 درصد بیشتر است. برای اینکه زندگی سالم تری داشته باشید بهتر است خوردن مواد غذایی سرخ شده را کنار بگذارید و از میوه هایی همانند آووکادو بهره مند شوید. این میوه می تواند انرژی بدن را به طور طبیعی افزایش دهد.

منبع: سایت مجله سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1861

به "خاصیت آووکادو برای کاهش وزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاصیت آووکادو برای کاهش وزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید