خبرنگاران خرسندی دولت کانادا از پیشرفت در معامله فروش سلاح به سعودی

به گزارش مجله شرقیا، تهران - خبرنگاران - درحالی که سازمان ملل متحد در بحبوحه بحران شیوع ویروس کرونا (کووید 19) در سراسر دنیا خواهان سرانجام درگیری ها و جنگ ها از جمله جنگ ائتلافی به رهبری سعودی علیه یمن شده است، دولت کانادا از پیشرفت در معامله عظیم فروش سلاح به سعودی به ارزش 10 میلیارد دلار ابراز خرسندی کرد.

خبرنگاران خرسندی دولت کانادا از پیشرفت در معامله فروش سلاح به سعودی

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دربیانیه وزیر امور خارجه دولت کانادا که دیروز (پنجشنبه) منتشر شد، آمده است که معامله فروش نفربرهای زرهی حمل نظامیان به عربستان که از سال ها قبل شروع و در سال 2018 راکد شد، بار دیگر از سرگرفته شده و پیشرفت نموده است.

دولت کانادا تاکید نمود که اکنون راه برای عملیاتی شدن معامله فروش سلاح به سعودی فراهم است.

معامله فروش سلاح کانادایی به عربستان دسامبر سال 2018 بعداز اتهامات اوتاوا علیه ریاض بعد از قتل جمال قاشقچی روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری سعودی در استانبول و مشارکت سعودی در جنگ علیه یمن متوقف شد.

بیانیه دولت کانادا بیانگر تحولی در سیاست های جاستین ترودو نخست وزیر کانادا است که در سرانجام سال 2018 گفت به دنبال راهی است تا کشورش را از شر این معامله جنجالی رها کند.

در بیانیه فرانسوا فیلیپ وزیر امور خارجه کانادا آمده است که پیشرفت قابل توجهی در قرارداد منعقده سال 2014 برای فروش نفربرهای زرهی سبک به ریاض اجرا شده است.

این نفربرها در کانادا و توسط یک شرکت کانادایی وابسته به گروه جنرال داینامیکس آمریکا ساخته می شوند.

در این بیانیه اضافه شده است که لغو این معامله به ارزش بیش از 14 میلیارد دلار کانادا (10 میلیارد دلار آمریکا) ممکن است به میلیاردها دلار مجازات علیه دولت کانادا و تهدید شغل هزاران کانادایی منجر گردد.

فرانسوا فیلیپ با بیان اینکه به لطف پیشرفت در این معامله کانادا دیگر نگران پرداخت غرامت حتی اگر در آینده در صدور مجوزهای صادرات دیر کند، نیست، اضافه کرد: کانادا دیگر نگران مخالفت با صدور مجوزهای صادرات به دلیل نقض تضمین های بکارگیری سلاح توسط عربستان نمی باشد.

وی گفت که سلاح های فروخته شده به سعودی را درحالی که همچنان خطر عظیم استفاده از آنها در موارد نقض قوانین بین المللی حقوق بشر یا بکار بردن آنها در اقدامات خطرناک خشونت آمیز وجود دارد، نمی توان صادر کرد.

وزیر امور خارجه کانادا با بیان اینکه پس از سرانجام آنالیز مجوزهای صادرات سلاح توسط مقامات اداره امور بین الملل به ویژه آنچه مرتبط با معامله سلاح با سعودی است، گفت: اکنون آنالیز درخواست های مجوز را بصورت موردی برای اطمینان از مطابقت آنها با الزامات قانونی شروع نموده ایم.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1001

به "خبرنگاران خرسندی دولت کانادا از پیشرفت در معامله فروش سلاح به سعودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خرسندی دولت کانادا از پیشرفت در معامله فروش سلاح به سعودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید