خبرنگاران دو قطبی مالی آمریکا-چین؛ ضرر به دیگر کشورهای دنیا

به گزارش مجله شرقیا، تهران - خبرنگاران - تغییرات اساسی در اقتصاد دنیای که زمینه را برای تبدیل آن به اقتصاد دو قطبی فراهم می سازد، موجب شده است که چین به مرور زمان با پیشی دریافت از آمریکا رتبه اول اقتصاد دنیا را از آن خود کند، اما تحلیل ها حکایت از آن دارد که این دو قطبی مالی در میان افزایش تنش ها می تواند شرایط را برای دیگر کشورهای دنیا سخت سازد.

خبرنگاران دو قطبی مالی آمریکا-چین؛ ضرر به دیگر کشورهای دنیا

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

چندی است که دیپلماسی مالی دنیا شاهد تغییرات عظیمی بوده و با پیشرفت و رشد مالی و صادراتی چین، آمریکا به مرور در حال از دست دادن صندلی خود به عنوان قطب اول اقتصاد دنیا است.

در همین حال هر روزی که می گذرد، چین بیشتر به سمت تبدیل شدن به یک جامعه مصرفی گام بر می دارد که این امر حتی می تواند به رشد مالی دنیا نیز یاری شایانی کند.

با وجود این، تحلیل گران اندیشکده آمریکایی چتم هاوس معتقدند که این نوع راه چاره پیشبرد دیپلماسی مالی بهبود عملیات در یک نظام بین الملل را چندپاره می نماید و به ضرر دیگر اقتصادها به ویژه کشورهای با رشد مالی ضعیف می گردد.

به اعتقاد آنها، آمریکا و چین وارد عصر جدیدی در رقابت مالی با یکدیگر شده اند و چنین وضعیتی برای دیگر کشورها، که خواستار پیش بردن منافع خود به بهترین شکل ممکن هستند، دشواری هایی ایجاد نموده است.

این کشورها نخست باید در سرمایه گذاری و تجارت خود توسعه مالی دنیا را نیز در نظر داشته باشند؛ به همین دلیل خدمات دیجیتال در تجارت بین الملل از اهمیت ویژه ای در این زمینه برخوردار است.

در عین حال خدمات بازرگانی و داده ها، ارائه تعریف و به اجرا درآوردن استانداردها به منظور قاعده مند سازی این موارد، از اهمیت ویژه ای برای سیاست گذاران دنیا برخوردار است در حالی که تجارت های مبتنی بر بازرگانی اهمیت کمتری دارد. تعرفه کالاهای تولیدی به واسطه نظارت سازمان تجارت دنیای، کاهش قابل توجهی داشته است.

دیپلماسی معاصر و همچنین مناقشات، بر اثر کاهش یا افزایش موانع تجارت بین المللی، به شکل فزاینده ای مربوط به تدابیر غیرتعرفه ای قابل اعمال بر خدمات خواهد بود که به صورت سنتی بر کالاها اعمال می شد.

در اقتصاد چندقطبی و دنیای که در آن آمریکا، چین و اتحادیه اروپا همگی نظام های حقوقی و قانون گذاری متفاوتی دارند؛ امکان تحقق چشم انداز نظام دنیای تجاری که در آن بلوک های مختلفی از کشورها به استانداردهای متفاوتی پایبند باشند، افزایش می یابد.

سیاست گذاران باید در نظر داشته باشند که در دوره تشدید تنش های تجاری هرگونه چهارچوب دیپلماسی مالی می بایست شفاف باشد تا بتوان آن را قابل اعتماد و معتبر دانست. چنین چارچوبی می تواند متمرکز بر شفافیت بازرگانی و هم راستا با اهداف خارجی و اطلاعاتی یک کشور باشد. برای نمونه معین کردن فرایند آنالیز و ترجیح سرمایه گذاری خارجی یک کشور و شفاف سازی این فرایند، نشانگر آن خواهد بود که برای پیگیری همه پروژه ها به همه کشورها یکسان نگریسته می گردد. این امر نسبت به رویکرد ویژه گرایی و کمتر شفاف، یک پیشرفت خواهد بود.

هر کشوری باید به آنالیز مجدد این امر بپردازد که چگونه می تواند نقش بین المللی بیشتری را با توجه به پیشبرد دیپلماسی مالی به عهده بگیرد. ناتوانی قدرت های عظیم برای ایجاد قواعد جدید دنیای اثر معین کننده ای بر نظام بین الملل داشته است.

بن بست در مذاکرات چندجانبه و فوریت اقدام هماهنگ بین المللی در مورد احتیاجهای اساسی دنیای همچون بهداشت و محیط زیست، نشانگر احتیاج جدی به رویکردی جدید به روابط بین الملل است.

دیپلماسی مالی می تواند و باید نظام چندجانبه مبتنی بر قانون را تقویت کند. چالش اینجاست که چگونه می توان با قدرت های عظیم که بدون آن ها امکان تصویب گسترده سیاست ها و استانداردهای دنیای کمتر احتمال دارد، وارد تعامل شد.

در دوره افزایش تنش ها میان قدرت های عظیم، احتیاج است تا ابزارهای دیپلماسی مالی دوباره در این جهت نه تنها ملاحظات مالی، بلکه اهداف گسترده سیاست خارجی همچون ایجاد شفافیت بیشتر و رویکردی تکثرگرا به قواعد دنیای جهت تقویت نظام چندجانبه، مدنظر باشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 آبان 1399 بروزرسانی: 22 آبان 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1263

به "خبرنگاران دو قطبی مالی آمریکا-چین؛ ضرر به دیگر کشورهای دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دو قطبی مالی آمریکا-چین؛ ضرر به دیگر کشورهای دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید