خبرنگاران نصرالله: انفجار بیروت یک فاجعه عظیم انسانی و ملی است

به گزارش مجله شرقیا، تهران- خبرنگاران- سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان روز آدینه گفت: آنچه که در بیروت روی داد، یک فاجعه عظیم بشری و ملی است.

خبرنگاران نصرالله: انفجار بیروت یک فاجعه عظیم انسانی و ملی است

نصرالله اضافه نمود: آنچه در بیروت رخ داد، فاجعه عظیم انسانی و ملی با تمامی مقایس ها بود و پیامدهای آن بسیار عظیم و خطرناک است و نتایج اجتماعی، بهداشتی و مالی خواهد داشت.

وی گفت: نکته مورد توجه این است که انفجار فراتر از یک طایفه و منطقه بوده و به تمام محله های بیروت آسیب رسانده است و امیدواریم که همگی توان پایداری، صبر و اراده لازم برای عبور از این مصیبت را داشته باشیم و در برابر این گونه حوادث استثنائی در تاریخ لبنان احتیاج به تعامل استثنائی در سطوح روانی، سیاسی و رسانه ای وجود دارد.

دبیرکل حزب الله اضافه نمود: حضور ملت در کنار دولت و حضور سریع هیأت ها و نهادهای مدنی در این فاجعه برجسته بود و همبستگی جمعی، یاری ها و ابراز همدردی ها علی رغم بحران هایی که کشور با آن روبرو است، قابل توجه بود.

وی گفت: در این حادثه و پیامدهای آن، تصاویر مردمی مشاهده شد که در کنار دولت بودند و از ساعت های نخست اشتیاق مردمی برای یاری به دستگاه های دولتی وجود داشت؛ چرا که موضوع بالاتر از ظرفیت یک دولت بود.

نصر الله گفت: مواضع کشورها، مراجع عظیم دینی، جریان های سیاسی و احزاب خوب بود و همدردی کردند و اعلام آمادگی کردند برای یاری به کشوری که در محاصره است.

او اضافه نمود، حزب الله با تمام امکانات و افراد خود در اختیار دولت است تا از این بحران عبور کنیم. حزب الله برای اسکان خانواده های آواره و تامین مسکن جایگزین برای آن ها آماده است.

دبیرکل حزب الله لبنان نحوه تعامل کشورهای خارجی را خوب توصیف کرد و گفت: نگاه ما به سفر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به لبنان و یاری و حمایت کشورها به کشور ما مثبت است و به جنبه های مثبت آن نگاه می کنیم و فرصتی برای لبنان است برای خروج از محاصره ای که با آن روبرو است.

وی همچنین مواضع بعضی طرف های داخلی درباره انفجار بندر بیروت را تاسف آور خواند و گفت: بعضی از وجود موشک ها و مواد منفجره حزب الله در بندر بیروت سخن گفتند. این مواضع پیش داورانه با هدف تحریک مردم لبنان علیه حزب الله مطرح شد که این یک ظلم است.

سید حسن نصرالله، تاکید نمود که در این فاجعه نیروهای حزب الله و طرفدران آن شهید و متضرر شدند و گفت: این پیش داوری ها رنج آور است و هدف از آن وارونه کردن واقعیت است؛ براساس این قاعده که می گویند اینقدر دروغ بگو تا مردم باور نمایند.

دبیرکل حزب الله قاطعانه وجود هرگونه موشک یا مواد منفجره در هر یک از مخازن بندر بیروت را تکذیب و تاکید نمود که آنچه در این مورد شایعه شد، فریبکاری ظالمانه بود.

وی اضافه نمود: این که می گویند ما بندر را اداره می کنیم یا اینکه می دانیم چه چیزی در آنجا موجود است را هم تکذیب می کنیم؛ همه این ها ادعای ظالمانه و فریبکارانه است. ممکن است که بدانیم در بندر حیفا چه چیزی وجود دارد، اما در خصوص بندر بیروت اینطور نیست.

نصرالله تاکید نمود: تحقیقات واقعیت را روشن می نماید؛ از مردم لبنان می خواهم تا آن هایی که این فریبکاری را انجام دادند محاکمه نمایند. از مردم می خواهم آن هایی را که تحریک کردند و کوشیدند تا کشور را به جنگ داخلی بکشانند، مجازات نمایند. از این حادثه سوء استفاده سیاسی شد؛ ما تاکید داریم که اکنون زمان حساب و کتاب های سیاسی و حزبی نیست.

نصرالله گفت: اکنون زمان مرهم گذاشتن بر زخم هاست، اما بعدا توان این را داریم که پاسخ بگوییم و اثبات کنیم که چه کسانی متوهم و سراب دیده اند.

وی خواهان انجام تحقیقات شفاف درباره حادثه بیروت شد و گفت: باید تحقیقات شفافی در خصوص حادثه انجام و تمام کسانی که مقصر بوده اند یا کوتاهی نموده اند، یا فساد نموده اند و عامدانه باعث حادثه شده اند، باید مجازات شوند. باید تمام کسانی که در این حادثه دست داشته اند، بدون توجه به وابستگی های سیاسی و حزبی عادلانه مجازات شوند. حقیقت و عدالت باید در رأس تحقیقات باشد.

دبیر کل حزب الله در ادامه گفت: می توان ارتش را که همه می گویند به آن اعتماد دارند در انجام تحقیقات مشارکت داد. همه طرف ها از جمله ارتش و مجلس در قبال محاکمه و مجازات مقصران مسئولیت دارند. آنچه اتفاق افتاده فاجعه ای است که نباید در خصوص آن ساده انگاری و سیاسی کاری گردد.

او تاکید نمود که باید واقعیت معلوم گردد؛ اگر اینگونه نگردد، بحران نظام و بلکه بحران موجودیت داریم. از دولت می خواهم نهایت جدیت و قاطعیت را به خرج دهد تا طبقه سیاسی به ملت این امیدواری را دهد که دولت مبتنی بر حقیقت عمل می نماید.

سید حسن نصرالله در ادامه گفت: فرصت هایی است که از این مصیبت به وجود می آید، مانند همبستگی بین المللی که بایستی از آن به صورت همکاری استفاده کرد.

دبیرکل حزب الله با اشاره به اینکه بعضی ها از این فاجعه به عنوان دست آویزی برای حمله به مقاومت می خواهند استفاده نمایند، گفت: همان طور که نا امید شدید، دوباره نا امید خواهید شد و شکست خواهید خورد. مقاومت عظیمتر از حملات شماست.

وی اضافه نمود: می توانیم از این بحران بسیار قوی و با اراده پیروزمندانه خارج شویم و من از دولت می خواهم تا با جدیت تمام تحقیقات، محاکمه و مجازات مقصران این فاجعه را پیگیری کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1166

به "خبرنگاران نصرالله: انفجار بیروت یک فاجعه عظیم انسانی و ملی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نصرالله: انفجار بیروت یک فاجعه عظیم انسانی و ملی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید