خواص روغن آفتابگردان

به گزارش مجله شرقیا، روغن آفتابگردان طلایی رنگ، سبک و سالم بوده و بیش از هر روغن گیاهی دیگر حاوی ویتامین E است. این روغن به طور طبیعی از دانه های آفتابگردان استخراج می گردد و طعم ملایمی دارد. روغن آفتابگردان مانند سایر روغن های گیاهی فاقد کلسترول، چربی اشباع کم و سرشار از چربی اشباع نشده هستند. روغن آفتابگردان علاوه بر ویتامین E دارای اسیدهای چرب امگا 6 است که جز یکی از خواص روغن آفتابگردان بوده و آن را به انتخابی سالم تبدیل می نماید.

خواص روغن آفتابگردان

به خاطر داشته باشید که روغن هایی که در دمای اتاق مایع هستند، بیشتر از چربی های اشباع نشده تشکیل شده اند و به همین علت روغن های گیاهی از سالم ترین روغن ها هستند. بعلاوه توجه به این نکته مهم است که اگرچه چربی های اشباع نشده برای شما مفید هستند، اما ممکن است مصرف بیش از حد این چربی ها تاثیری متفاوت داشته و برای بدن مضر باشد. روغن آفتابگردان به علت نقطه دود بالایی که دارد معروف است به همین علت بیشتر از آن برای سرخ کردن استفاده می گردد. علاوه بر این، روغن آفتابگردان دارای مزایای شگفت انگیزی برای سلامتی است که شاید از آن ها آگاهی نداشته باشید. در ادامه این مطلب بیشتر به آنالیز خواص روغن آفتابگردان خواهیم پرداخت.

سلامت قلب

روغن آفتابگردان حاوی بیش از 80٪ چربی تک غیراشباع است که آن را برای قلب شما مفید می نماید. محتوای قابل توجه اسید چرب موجود در روغن آفتابگردان در حفظ تعادل در بدن موثر است. علاوه بر این، روغن آفتابگردان هیچ چربی اشباع شده ای ندارد که همین امر به کنترل سطح کلسترول در بدن یاری می نماید.

مفید برای پوست

روغن آفتابگردان غنی از ویتامین A و ویتامین E است که به ارتقا سلامت پوست یاری می نماید. این ویتامین ها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می نمایند. آنها در بازسازی سلول های آسیب دیده پوست و از بین بردن آکنه های ناشی از تجمغ باکتری ها موثرند. روغن آفتابگردان سبک و غیر چرب است و بنابراین بدون انسداد منافذ پوست به راحتی جذب پوست می گردد. روغن آفتابگردان بعلاوه به عنوان یک مرطوب نماینده طبیعی عمل نموده و به درمان پوست خشک و حساس یاری می نماید.

تقویت نماینده انرژی

در حالی که چربی های اشباع می توانند باعث بروز بی حالی و خستگی شوند، چربی های اشباع نشده به شما انرژی می دهند. روغن آفتابگردان به تخلیه گلیکوژن در جریان خون از کبد یاری می نماید. گلیکوژن نوعی قند است که باعث افزایش سریع انرژی می گردد.

زیبایی و سلامت مو

روغن آفتابگردان به نرم شدن موهای خشک و وز یاری می نماید و درخشش زیبایی به آن می بخشد. این روغن بافت بسیار سبکی دارد و به عنوان نرم نماینده عمل می نماید. می توانید هفته ای یک بار آن را برای داشتن موهای نرم و ابریشمی بر روی پوست سر خود ماساژ دهید. روغن آفتابگردان بعلاوه غنی از اسید گاما آلفا لینولنیک (GLA) است که از ریزش مو جلوگیری می نماید و اغلب به عنوان درمان ریزش مو استفاده می گردد.

بهبود سیستم ایمنی

روغن آفتابگردان غنی از آنتی اکسیدان است و بعلاوه باعث تقویت موانع غشای سلولی می گردد که ورود باکتری ها و ویروس ها را به بدن سخت می نماید. این موضوع توانایی بدن برای دفاع در برابر عفونت ها را افزایش می دهد. روغن آفتابگردان بعلاوه حاوی پروتئینی است که به ساخت و ترمیم بافت ها و آنزیم های مختلف مورد احتیاج برای عملکرد سالم بدن یاری می نماید.

تقویت سیستم هاضمه

شاید شما از این موضوع اطلاع نداشته باشید، اما روغنی که برای سرخ کردن استفاده می کنید می تواند علت مسائل گوارشی شما باشد. روغن سرخ کردنی سالم روغنی است که سرشار از چربی تک غیر اشباع (MUFA) باشد. روغن آفتابگردان بسیار سبک بوده و هضم آسانی دارد و به راحتی در دستگاه گوارش جذب می گردد. روغن آفتابگردان بعلاوه ملین ملایمی است که می تواند به جلوگیری از یبوست یاری کند.

تاثیرات منفی مصرف روغن آفتابگردان

با وجود اینکه بعضی شواهد نشان می دهند که روغن آفتابگردان مزایای سلامتی متعددی دارد، اما مصرف بیش از حد آن نیز می تواند با خطراتی همراه باشد.

محتوای بالای امگا 6

انواع روغن آفتابگردان که اندازه اولئیک بالایی ندارند، حاوی اسید لینولئیک بیشتری هستند که به آن ها امگا 6 نیز می گویند. اگرچه امگا 6 یک اسید چرب لازم است که انسان باید از رژیم غذایی خود دریافت کند، نگرانی هایی وجود دارد که مصرف زیاد آن می تواند منجر به التهاب در بدن و مسائل مربوط به سلامتی گردد. زیرا اسید لینولئیک به اسید آراشیدونیک تبدیل می گردد که می تواند ترکیبات التهابی ایجاد کند. مصرف بیش از حد اسید لینولئیک از روغن های گیاهی همراه با کاهش مصرف اسیدهای چرب امگا 3 که خاصیت ضد التهابی دارند، ممکن است منجر به اثرات منفی بر سلامتی گردد.

اکسیداسیون و آلدئیدها

یکی دیگر از جنبه های منفی روغن آفتابگردان، انتشار ترکیبات بالقوه سمی در اثر حرارت دادن در دمای 180 درجه فارنهایت (82 درجه سانتی گراد) است. روغن آفتابگردان اغلب در پخت و پز با حرارت زیاد استفاده می گردد، زیرا دارای نقطه دود بالایی است. با این حال، مطالعات نشان می دهد که داشتن نقطه دود بالا با پایداری روغن تحت دمای بالا مطابقت ندارد. یک مطالعه نشان داد که روغن آفتابگردان در مقایسه با سایر روغن های گیاهی بیشترین میزان آلدهید را هنگام حرارت تماشا آزاد می نماید.

آلدئیدها ترکیباتی سمی هستند که می توانند به DNA و سلول ها آسیب برسانند و در نتیجه به بیماری هایی مانند بیماری قلبی و آلزایمر منجر شوند. هرچه روغن آفتابگردان بیشتر در معرض گرما باشد، آلدئیدهای بیشتری فراوری می نماید. بنابراین، روش های پخت و پز ملایم و با حرارت کم می تواند استفاده ایمن تری از روغن آفتابگردان باشد. علاوه بر این، از میان انواع مختلف روغن آفتابگردان، روغن با اولئیک بالا احتمالا پایدارترین نوع از این روغن برای سرخ کردن و پخت و پز با حرارت بالا محسوب می گردد.

نتیجه گیری

در خصوص خواص روغن آفتابگردان می توان گفت که یک روغن سالم برای قلب بوده و سرشار از چربی های اشباع نشده و بعلاوه ویتامین E، یک آنتی اکسیدان قوی است. جایگزینی چربی اشباع شده با چربی های اشباع نشده و غیر اشباع با کاهش خطر بیماری های قلبی همراه است. از روغن آفتابگردان برای سرخ کردن با شعله ملایم بهره ببرید یا از روغن آفتابگردان پرس سرد در تهیه سالاد استفاده نموده و نوش جان کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2072

به "خواص روغن آفتابگردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص روغن آفتابگردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید