صادرات فناوری با توسعه بروکر ها محقق می شود

به گزارش مجله شرقیا، معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس گفت: با تدوین آیین نامه های جدید امکان توسعه صادرات محصولات فناورانه به وسیله بروکر ها محقق می شود.

صادرات فناوری با توسعه بروکر ها محقق می شود

اکبر قنبرپور، معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرنگاران، در خصوص آئین نامه جدیدی که قرار است به زودی برای حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی تصویب شود، اظهار کرد: کارگزاران تجارت و فناوری یا همان بروکر ها که در شبکه فن بازار چند سالی است مشغول فعالیت هستند بسیاری از مواقع برای اینکه مراجعه کنند به دستگاه های صنعتی یا حتی دستگاه های دولتی مجوزی برای انجام کار های خود نداشتند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این ها نمی توانستند به آن اهداف اصلی خود دست پیدا کنند یک مطالبه جدی از فن بازار ملی ایران داشتند و ما در پارک علم و فناوری پردیس با همکاری معاونت علمی یک دستورالعمل فعالیت بروکر های فناوری را تدوین کردیم که در مجموعه پارک مصوب شده و امیدواریم به زودی مورد تایید معاونت علمی و فناوری نیز قرار بگیرد.

قنبرپور با بیان اینکه امیدواریم این اتفاق زودتر رخ بدهد، شرح داد: در این صورت ما خواهیم دانست که چه تعداد بروکر در حوزه فناوری وجود دارد و استعداد حضور در این بخش را دارد و در نهایت با شناسایی آن ها خواهیم فهمید که دولت چه حمایت هایی می تواند از تجارت فناوری داشته باشد.

معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس تاکید کرد: در قالب این دستورالعمل می توانیم با همکاری معاونت علمی و فناوری مجوز فعالیت بروکر ها را صادر خواهیم کرد که بتوانیم یک نوعی از شرکت های دانش بنیان را در اختیار این بروکر ها قرار دهیم که در دسته ارائه کنندگان خدمات تجاری سازی قرار می گیرند.

وی یادآور شد: در این شرایط بروکر ها نیز می توانند از مزایای دانش بنیانی و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی نیز استفاده کنند.

قنبرپور تاکید کرد: در حال حاضر 4700 شرکت دانش بنیان داریم و 40 بروکر فناوری، در واقع این 40 بروکر ظرفیت بسیار بیشتری برای فناوری در کشور دارند و ما باید تلاش کنیم ظرفیت بخش خصوصی را برای موضوعاتی مثل جذب سرمایه فناوری ها، انتقال فناوری، شناسایی نیاز سرمایه، بازاریابی محصولات بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس با بیان اینکه نیاز به حمایت دولت در این بخش وجود دارد، گفت: بروکر ها باید تیم های تخصصی داشته باشند، تیم هایی که بتواند بر روی تجارت فناوری تمرکز کرده و بر روی ارزش گذاری فناوری کار کنند و یا تسلط کافی بر روی مباحث و موضوعات حقوقی انتقال فناوری داشته باشد و در نهایت در حوزه بازاریابی محصولات فناوری با تخصص وارد شود.

وی تاکید کرد: بروکر ها باید شخصیت حقیقی داشته باشد همچنین حداقل سه سال سابقه کاری شرط لازم است و این حداقل کاری است که مجموعه ها باید انجام دهند که در این صورت گرید چهار را در مجموعه فن بازار کسب خواهند کرد و البته اگر بتواند با ارتباطاتی که دارد کار های بیشتری را ارائه دهد گرید آن ها بهتر خواهد شد.

قنبرپور با بیان اینکه تعداد قرارداد های منعقد شده برای بروکر ها گرید بالاتری به همراه دارد، گفت: ما در مجموعه فن بازار به مجموعه هایی که گرید بالاتری داشته باشند ظرفیت بیشتری در اختیارشان قرار می دهیم به طور مثال رویداد های بیشتری با آن ها برگزار می کنیم و یا در سرمایه گذاری های بیشتری از وجود آن ها استفاده خواهیم کرد.

معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس در خصوص مباحث جزئی این دستورالعمل نیز گفت: در دستورالعمل شرایط جزئی دیده شده که باعث می شود امتیاز بیشتری به این بخش ها داده شود مثلا میزان سرمایه ای که جذب شده برای مخترعین و یا شرکت های دانش بنیان یک مزیت بوده و آن ها می توانند گرید های بیشتر را دریافت کنند.

قنبرپور درخصوص ارتباطات خارجی بروکرها یادآور شد: از طریق مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری که زیرنظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می کند، کار را شروع کرده ایم، تعدادی از بروکرها خصوصا آنهایی که در شهرهای مرزی فعالیت می کنند مامور صادرات فناوری شده اند ولی نتایج آن زمان می برد و ممکن است سال آینده این نتایج قابل لمس باشد.

وی با بیان اینکه اخیرا کار صادرات را به مجموعه فعالیت فن بازار اضافه کرده اند، گفت: ما در گذشته بیشتر در حوزه بازار داخلی کار می کردیم، ولی ماموریت صادرات محصولات دانش بنیان به کشور های همسایه را اخیرا به فعالیت خود اضافه کرده ایم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 599

به "صادرات فناوری با توسعه بروکر ها محقق می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات فناوری با توسعه بروکر ها محقق می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید