فوتی های کرونا، کووید-19 را منتقل می کنند؟

به گزارش مجله شرقیا، برخی از محققان معتقدند که فوتی های ناشی از کرونا ویروس، همچنان می توانند منتقل کننده کووید-19 باشند، چرا که ویروس تا چند ساعت بر روی سطح زنده می ماند. برخی هم گفته اند که خروج عفونت های ریوی و باقی مانده گوارش و یا مدفوع از اجساد، می توانند افراد را به کرونا مبتلا کند. دکتر شیام چتورودی، استاد طب پزشکی و کننده سابق UNICEF در هند در این رابطه به gulfnews گفته است: فوت شدگان نمی توانند به طور فعال ویروس را منتقل کنند، اما بدن قربانی مانند هر سطح دیگری است. به همین دلیل ویروس برای ساعت ها روی سطوح فعال می ماند و قطرات ممکن است روی دست قربانی بیفتد، با این حال لباس، صورت و ... نقاط حساس برای انتقال بیماری هستند.

فوتی های کرونا، کووید-19 را منتقل می کنند؟

خبرنگاران| به تازگی برخی از محققان دنیا اعلام کرده اند که فوتی های ناشی از ابتلا به کووید-19 همچنان می توانند ناقل ویروس باشند. اما سازمان دنیای بهداشت معتقد است که تا به امروز هیچ گونه اطلاعاتی مبنی بر اینکه اجساد مردگان عامل انتقال ویروس کروناست، دریافت نشده و همچنین هیچ موردی دال بر اینکه شخصی بر اثر تماس با فرد متوفی به ویروس کرونا مبتلا شده، گزارش نشده است. اما لازم است که مدت زمان مورد نظر برای انجام اقدامات لازم و کفن و دفن جسد در نظر گرفته شود و از تعجیل در این خصوص اجتناب شود.

به گزارش خبرنگاران، کووید- 19 تا به امروز جان حدود 130 هزار نفر را در سراسر دنیا گرفته است و پیش بینی شده تا در روز های آینده میزان ابتلا و فوت ناشی از شیوع ویروس کرونا افزایش یابد.

با وجود همه گیری ویروس کرونا، اما برخی از مشاغل بیش از دیگران در معرض خطرات ابتلا به کووید-19 قرار دارند. شاغلان غسالخانه ها از این دسته اند، آن ها از انتقال ویروس کرونا از قربانیان، ابراز نگرانی کرده اند. خانواده و نزدیکان برخی قربانیان کرونا، نیز بر اثر ترس ناشی از ابتلا به کرونا، در مراسم تدفین شرکت نمی کنند.

به گزارش الجزیره، سازمان دنیای بهداشت در این رابطه اعلام کرده است که دست اندرکاران تدفین اجساد باید دست های خود را قبل و بعد از تماس با جسد و محیط پیرامون او به خوبی ضدعفونی کرده و از لوازم شخصی محافظ استفاده کنند. همچنین لازم است تا حد ممکن از حرکت و جابه جایی جسد اجتناب شده و اجساد متوفیان، به سرعت به سردخانه منتقل شود.

در ادامه دستورالعمل سازمان دنیای بهداشت آمده است: البته اجساد پیش از انتقال به سردخانه، نیازی به ضدعفونی یا حتی حمل در صندوق های انتقال جنازه ندارند مگر آنکه ترشحات زیادی داشته باشند. اما افراد دست اندرکار غسل و کفن و دفن جسد، باید از لوازم شخصی محافظ مانند دستکش و ماسک و لباس مخصوص استفاده کنند.

خانواده فرد متوفی هم بدون لمس کردن متوفی می تواند آخرین وداع را با او داشته باشد و روحانیون برگزارکننده نماز میت هم باید از دستکش و ماسک استفاده کرده و از دست زدن به جسد اجتناب کنند و پس از پایان مراسم لباس های خود را با آب بسیار گرم و صابون بشویند. لباس های فرد متوفی باید در آب با دمای 60 تا 90 درجه (در ماشین لباسشویی یا حوضچه بزرگ) که با صابون و محلول کلر غلیظ 0.05 درصد ترکیب شده، حداقل به مدت 30 دقیقه قرار گیرد و سپس در معرض تابش مستقیم خورشید خشک شود.

برخی از محققان معتقدند که فوتی های ناشی از کرونا ویروس، همچنان می توانند منتقل کننده کووید-19 باشند، چرا که ویروس تا چند ساعت بر روی سطح زنده می ماند. برخی هم گفته اند که خروج عفونت های ریوی و باقی مانده گوارش و یا مدفوع از اجساد، می توانند افراد را به کرونا مبتلا کند.

دکتر شیام چتورودی، استاد طب پزشکی و کننده سابق UNICEF در هند در این رابطه به gulfnews گفته است: فوت شدگان نمی توانند به طور فعال ویروس را منتقل کنند، اما بدن قربانی مانند هر سطح دیگری است. به همین دلیل ویروس برای ساعت ها روی سطوح فعال می ماند و قطرات ممکن است روی دست قربانی بیفتد، با این حال لباس، صورت و ... نقاط حساس برای انتقال بیماری هستند.

دکتر نراشانت سینگ، استادیار و مدیر گروه علوم پزشکی-قانونی در دانشگاه آمیتی، دبی، در این رابطه گفت: هنگامی که فردی در اثر Covid-19 درگذشت، ویروس موجود در بدن وی مانند کلیه فرآیند های فیزیولوژیکی که می تواند حساب شود باقی مانده است و باید برای جلوگیری از گسترش به طور کامل متوقف شود. با این حال، سطح بدن بیمار مانند لباس، دست و ... است که ویروس در آن کم خواهد شد، اما باز هم می تواند باعث عفونت شود، زیرا ویروس چندین ساعت در سطوح بی جان فعال می ماند.

مسعود مردانی عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های عفونی در این باره با تأیید انتقال بیماری از جنازه قربانی کرونا، به فرارو، گفت: به همین دلیل، ما هیچ کدام از متوفیان کرونایی را شست و شو نمی دهیم. پایین و بالای سر آن ها را برای جلوگیری از انتقال آلودگی به محیط زیست، آهک می ریزیم و طبق دستورالعمل خاصی که برای دفن بیماران کرونایی تعریف شده و همه جای دنیا رعایت می شود متوفیان را دفن می کنیم. همچنین به گفته مردانی هر گونه تماس با بدن متوفی کرونا موجب انتقال بیماری می شود. آنچه از سوی مینو محرز عضو کمیته ملی مبارزه با کوید 19 وزارت بهداشت و درمان نیز تأیید شد.

مینو محرز، استاد بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در این باره گفت: طبق دستور عمل سازمان بهداشت دنیای فرد متوفی آلوده است و نمی تواند در سیستم شست و شوی عادی متوفیان وارد شود. چون یک اشتباه، ممکن است فاجعه بیافریند؛ بنابراین مراحل شست و شوی متوفیان به صورت عادی، صلاح نیست انجام شود.

وی افزود: در جا های دیگر جنازه متوفی را می سوزانند یا با تابوت دفن می کنند که در دین ما چنین اموری پذیرفته نیست. فرد مبتلا به ویژه اگر زیر دستگاه های تنفسی باشد آلوده به ویروس است به همین خاطر در کشور های دیگر یا متوفی را می سوزانند یا در تابوت می گذارند. در آمریکا جنازه قربانی را درون کیسه نایلونی ضخیم و سپس در تابوت می گذارند. در اغلب کشور ها هیچگونه مراسمی برای قربانی برگزار نمی شود. در ایران نیز طبق دستورالعمل سازمان بهداشت دنیای از آهک استفاده می شود و قبر قربانیان کرونا عمیق تر در نظر گرفته می شود. از نظر او نیز بدن متوفی به ویژه اگر در آی سی یو و زیر دستگاه باشد آلوده است بنابراین باید جنازه آن ها را در نایلون زیب دار گذاشت و هنگام دفن رویش آهک ریخت.

منبع: فرادید
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 953

به "فوتی های کرونا، کووید-19 را منتقل می کنند؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "فوتی های کرونا، کووید-19 را منتقل می کنند؟" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوتی های کرونا، کووید-19 را منتقل می کنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید