مقاومت مالکان پنت هاوس ها برای پرداخت مالیات

به گزارش مجله شرقیا، تهران (پانا) - یک کارشناس مالی با اشاره به اینکه اندازه مالیات پرداختی مؤدیان مشمول برای خانه های گران قیمت و خودروهای لوکس چندان قابل توجه نیست، گفت این نوع مالیات در جهان به عنوان مالیات بر دارایی یا ثروت مرسوم بوده و در ایران نیز جا دارد تا اجرایی گردد.

مقاومت مالکان پنت هاوس ها برای پرداخت مالیات

به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین و برجسته ترین نکات لایحه بودجه 1401 افزایش حدود 62 درصدی عایدیهای مالیاتی است که اتفاق مثبت و نادری در یک اقتصاد نفتی مثل اقتصاد ایران به شمار می رود. تا به امروز وابستگی بودجه به عایدیهای نفتی بزرگترین ضعف نظام بودجه نویسی و همچنین بزرگترین نقص اقتصاد کشور به شمار می رفته است.

از نظر مقدار عایدیها، دولت در لایحه بودجه سال جاری حدود 664 هزار میلیارد تومان عایدی در نظر گرفته که نزدیک به 210 هزار میلیارد تومان بیشتر از سال گذشته است. از آنجایی که عمده عایدیهای دولت را مالیات تشکیل می دهد به نظر می رسد دولت سیزدهم حساب بیشتری روی این نوع عایدیهای پایدار باز نموده است. بنا بر گفته های سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد کوشش دولت سیزدهم بر افزایش 50 درصدی نسبت مالیات به فراوری ناخالص داخلی است.

جریانی که نگران اخذ مالیات از مرفهان لاکچری نشین است

مالیات بر خانه های گران قیمت و خودروهای لوکس از جمله پایه های مالیاتی جدیدی است که در لایحه بودجه 1401 آمده است. منتقدان دولت با دست گذاشتن بر این نوع مالیات می گویند دولت می خواهد از خانه هایی که به واسطه تورم گران شده اند، مالیات بگیرد.

با جدیت دولت سیزدهم در اخذ مالیات از مرفهان به خصوص مالکان املاک لوکس و بالای 10 میلیارد تومان، در روزهای اخیر جریانات سیاسی حامی دولت قبل نسبت به این نوع مالیات انتقاد نموده اند.

بعضی کارشناسان حامی دولت قبل هم اخذ مالیات از املاک لاکچری را ظلم خوانده اند زیرا معتقدند تورم سبب افزایش قیمت این خانه ها شده و دولت خودش مسبب تورم است و نباید از مالکان این خانه ها که به دلیل تورم، گران شده اند مالیات بگیرد.

این در حالی است که جامعه هدف مالیات بر خانه های لوکس، افرادی است که قیمت خانه های آنها بالای 10 میلیارد تومان است و اتفاقا تورم به طور کامل به نفع آنها شده چرا که در دولت قبل قیمت مسکن بیش از هشت برابر شد و آنها پس از سود چند ده میلیارد تومانی از تورم دولت قبل، اکنون از پرداخت 500 هزار تومان مالیات هم فرار می نمایند.

جالب این است که این نوع مالیات به قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم مربوط می گردد و این دولت نقشی در وضع قانون مالیاتی یادشده ندارد. همچنین مقدار مالیات آن قدر نیست که فشاری به صاحبان این نوع املاک و خودروها وارد کند.

همه اینها در حالی است که مالیات بر دارایی و ثروت در همه جهان وجود دارد و معلوم نیست که مخالفان مالیات بر خانه و خودرو گران قیمت با چه استدلال و منطقی این امر ضروری و بدیهی را زیر سؤال می برند.

به علاوه، دولت فعلی نه تنها در تورمی که در این سال ها به وجود آمده و هنوز گریبان جامعه را رها ننموده، نقشی نداشته است بلکه کنترل و مهار آن را هدف اصلی خود قرار داده و تا به امروز نشان داده که به نتایج ملموسی نیز دست یافته است.

مالیات بر ثروت در جهان مرسوم است

موضوع مالیات بر خودروهای لوکس و خانه های گران قیمت و ارتباط آن با تورم را با علی ملک زاده کارشناس امور مالیاتی به بحث گذاشتیم.

این کارشناس مالی در خصوص اینکه خانه ها و خودروهای لوکس و گران قیمت چرا با وجود تورم مشمول مالیات می شوند گفت: موضوع این است که در جهان این نوع مالیات را با عنوان مالیات بر ثروت می شناسند. اما متأسفانه مالیات بر ثروت در ایران خیلی معمول نیست. در سایر کشورهای جهان این یک امر معمولی است که از عایدیی که ذخیره شده و انباشته شده و در اقتصاد جریان ندارد مالیاتی به عنوان مالیات بر ثروت اخذ گردد.

ملک زاده ادامه داد: بنابراین ما می بینیم که در کشورهای مختلف مالیات هایی با عنوان مالیات بر دارایی و یا مالیات بر املاک وجود دارد؛ به ویژه اینکه مالیات بر املاک که بخش قابل توجهی از عایدیهای مالیاتی کشورها را تشکیل می دهد.

این کارشناس امور مالیاتی عنوان داشت: البته این مالیات بر خانه های گران قیمت هم که در لایحه بودجه آورده شده و سال گذشته نیز در بودجه وجود داشت آنچنان مالیاتی را از صاحبان این خانه ها نمی گیرد. همانطور که می دانید زمانی این خانه ها مشمول مالیات می شوند که قیمتشان به 10 میلیارد تومان برسد، آن هم مالیات یک در هزار، از یک میلیارد تا 15 میلیارد تومان اخذ می گردد. یعنی اگر خانه کسی 15 میلیارد هم قیمت داشته باشد نهایتاً 500 هزار تومان مالیات باید بپردازد و اگر 25 میلیارد تومان قیمت داشته باشد حداکثر 2 میلیون و 500 هزار تومان مالیات به آن تعلق می گیرد.

وی گفت: تورم برای همه وجود دارد. اگر ما اثر تورم بر دهک های عایدیی را مشاهده کنیم خواهیم دید که دهک های پایین و کم عایدی بیشترین فشار را از تورم تحمل می نمایند و بیشترین سود و منفعت تورم هم نصیب دهک های پر عایدیی می گردد که دارای خانه های گران قیمت و خودروهای لوکس هستند.

ملک زاده در ادامه اضافه کرد: خوب در اینجا ضروری است که یک توازنی بین این دهک ها ایجاد گردد. یکی از کارنمودهای مالیات کاهش نابرابری است، و اینکه برای دولت عایدیزایی داشته باشد تا بتواند صرف رفاه عمومی مردم بگردد و از این ناحیه تا حدی بتواند حتی به کاهش تورم هم یاری کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 فروردین 1401 بروزرسانی: 30 فروردین 1401 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2024

به "مقاومت مالکان پنت هاوس ها برای پرداخت مالیات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاومت مالکان پنت هاوس ها برای پرداخت مالیات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید