میزان مصرف آب در بارداری چقدر است؟

به گزارش مجله شرقیا، مصرف آب در بارداری از بروز تهوع صبحگاهی جلوگیری می نماید. پزشکان توصیه می نمایند میزان آب مصرفی در این دوران نبایستی از حد تعادل کمتر و یا بیش از احتیاج مادر باشد.

میزان مصرف آب در بارداری چقدر است؟

خوردن آب کافی در سه ماهه سوم بارداری مهم تر از همه زمانهای بارداری تان است. دریافت آب کافی می تواند از تنگ شدن رحم، سردرد، یبوست در بارداری و گیجی جلوگیری نماید. بدن شما در صورت دریافت آب کافی توان بیشتری را در هنگام زایمان از خود ارائه می نماید. متخصصان به نوشیدن روزانه حداقل دو لیتر آب در بارداری توصیه می نمایند. نوشیدن آب باعث می گردد بدن مواد معدنی مورد لازم را بدست آورد. به خاطر داشته باشید که فرزند شما برای بدن خود و مایع آمنیوتیک به آب احتیاج دارد. اگر آب کافی بنوشید، فرزندتان نیز سال تر خواهد بود. هشت لیوان آب در طول روز احتیاج بدن شما را تامین می نماید. اگر ورزش می کنید یا به خاطر گرمی هوا تعریق زیادی دارید چند لیوان دیگر به این میزان اضافه نمایید. اگر بدن شما آب کافی دریافت نماید رنگ ادرارتان تقریبا بی رنگ خواهد بود ولی در صورت دریافت آب ناکافی به رنگ زرد پر رنگ در می آید.

نوشیدن آب بهترین راه تامین مایعات مورد احتیاج بدن است اما مایعات دیگری مثل شیر، آبمیوه ها و چای و قهوه فاقد کافئین نیز جزء منابع دریافت آب شما به حساب می آیند. بیشتر میوه ها و سبزیجات در خود آب دارند. به عنوان مثال 94 درصد وزن گوجه را آب تشکیل می دهد. این درصد در سیب 85 درصد است.

جایگزین آب در دوران بارداری

توجه داشته باشید که بهترین نوشیدنی برای زنان باردار آب می باشد و باید از مصرف نوشیدنی های رژیمی پرهیز کرد. زیرا نوشیدنی های رژیمی ممکن است حاوی شیرین نماینده های مصنوعی باشد که مصرف آن ها احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد. بر اساس تحقیقاتی که بر روی 60 هزار زن باردار در دانمارک انجام گرفت معین شد زنانی که از نوشیدنی های رژیمی استفاده می نمایند، بیشتر در معرض زایمان زودرس قرار دارند.

اگر قصد دارید از نوشیدنی هایی دیگر به جای آب استفاده کنید با توجه به توصیه های بالا می توانید از نوشیدنی های طبیعی گفته شده در زیر استفاده کنید:

  • آب گازدار، با اندکی آب لیمو یا آب توت فرنگی
  • آیس تی بدون کافئین با یک تکه لیمو و چند برگ تازه نعناع
  • مخلوط آب پرتقال با تکه های یخ
  • یخ های طعم دار (یخمک). آنهایی را انتخاب نمایید که 100% از آب میوه طبیعی فراوری شده اند.
  • آب یخ با یک قطره از طعم دهنده وانیل، گیلاس، و یا نعناع
  • هات چاکلت: نسخه کم شکر و بدون چربی مخصوص خودتان را با استفاده از شیر کم چرب، یک قاشق شکر و یک قاشق پودر کاکائو تهیه نمایید
  • چای میوه ای سرد: چای بدون کافئین سرد را که با تکه های یخ ساخته شده از آب پرتقال و توت فرنگی یا تمشک طعم دار شده است امتحان نمایید.

پرهیز از نوشیدن زیاد آب

زنانی که در طول بارداری بیش از 5/2 لیتر آب می نوشند احتمال این که به hypernatremia مبتلا شوند، 25 درصد افزایش می یابد. زمانی که در دوران بارداری آب زیاد می نوشند بیش از حد طبیعی در معرض ابتلا به عارضه خطرناک هیپوناترمی قرار خواهید گرفت. این حالت یک اختلال الکترولیتی در نمک های خون است که در آن غلظت سدیم در پلاسمای خون بیش از حد طبیعی کاهش پیدا می نماید. این مشکل باعث بروز سردرد، حالت تهوع و استفراغ می گردد و در صورتی که کنترل نگردد ممکن است مسائل جدی تر و خطرناک تری را به وجود آورد. توجه داشته باشید که در دوران بارداری پیغام های طبیعی بدن را دریافت کنید و از ماندن در شرایط تشنگی دور بمانید.

مزایای نوشیدن آب در بارداری

  • زنانی که در دوران بارداری به هنگام صبح یک لیوان آب می نوشند عوارض ناشی از بارداری همانند تهوع بارداری، استفراغ، افسردگی و سردرد به میزان قابل توجهی در آن ها کاهش می یابد
  • نوشیدن آب در بارداری از بروز دهیدراته شدن بدن جلوگیری می نماید. دهیدراته شدن بدن در بارداری باعث بروز عوارضی همانند سردرد، حفظ آب در بدن، حالت تهوع، انقباض عضلات، سرگیجه و. . . می گردد. این مشکل در سه ماهه سوم بارداری اهمیت بیشتری پیدا می نماید زیرا دهیدراته شدن در این زمان می تواند انقباضاتی را در پی داشته باشد که منجر به زایمان زودرس گردد.
  • مصرف آب همچنین از بروز عفونت های ادراری که در دوران بارداری بیشتر اتفاق می افتد جلوگیری می نماید و یبوست و هموروئید را نیز کاهش می دهد.
منبع: setare.com
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1452

به "میزان مصرف آب در بارداری چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزان مصرف آب در بارداری چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید