نتایج رایزنی دولت مستعفی و مقامات سعودی در ریاض

به گزارش مجله شرقیا، یک منبع یمنی نتایج ملاقات رئیس جمهور دولت مستعفی یمن با مقامات عربستان سعودی درباره توافق ریاض را تشریح کرد و مدعی شد، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی به رئیس جمهور دولت مستعفی ضمانت اجرایی داده است.

نتایج رایزنی دولت مستعفی و مقامات سعودی در ریاض

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک منبع یمنی نتایج رایزنی های جاری در عربستان سعودی میان دولت مستعفی و مقامات سعودی پیرامون اجرای توافق ریاض را فاش کرد.

این منبع یمنی به روزنامه عربی 21 گفت، پیشنهاد ریاض که خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان سعودی و مسؤول پرونده یمن آن را به عبد ربه منصورهادی رئیس جمهور دولت مستعفی ارائه نموده، بر توقف اقدامات نظامی در استان ابین (در جنوب یمن) تأکید می نماید، استانی که اخیرا شاهد درگیری های شدیدی بویژه در شهر زنجبار میان ارتش دولت مستعفی و نیروهای شورای انتقالی جنوب (المجلس الانتقالی الجنوبی) بود.

عربستان سعودی شنبه هفته جاری اقدام به استقرار ناظران نظامی برای آتش بس در نقاط تماس در استان ابین کرد.

منبع یمنی مذکور اضافه نمود: پیشنهاد سعودی شامل معین استاندار و رئیس امنیت برای استان عدن به عنوان پایتخت موقت در جنوب است تا در مقابل، شورای انتقالی لغو خودمختاری - که در 25 آوریل اعلام شده- را اعلام کند و پول های بانک مرکزی را که هنگام انتقال از بندر عدن به آنها دستبرد زده، برگرداند.

همچنین این پیشنهاد به معین نخست وزیر جدید یا ابقای رئیس فعلی را طی یک ماه می پردازد تا پس از آن مشورت ها با طیف های مختلف برای معین کردن اسامی وزرا شروع گردد. طرف سعودی متعهد شده ظرف سی روز نیروهای شورای انتقالی را با تمام تجهیزاتش از عدن بیرون کند و بر اساس توافق ریاض، نیروهای دولت مستعفی را جایگزین آن نماید.

بنا به گفته منبع مذکور، خالد بن سلمان به عبد ربه منصور هادی برای اجرای این امر تعهد داده و گفته، شرایط در سقطری را به قبل از کودتای نیروهای شورای انتقالی جنوب بازمی گرداند.

بر اساس این گزارش، انتظار می رود عبد ربه منصور هادی طی روزها یا ساعت های آینده استاندار و مدیر امنیت در عدن معین کند.

هادی شنبه هفته جاری در سک سخنرانی تلویزیونی خواهان خاتمه تمرد نیروهای اماراتی شد و بر اجرای توافق ریاض تأکید کرد.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1103

به "نتایج رایزنی دولت مستعفی و مقامات سعودی در ریاض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج رایزنی دولت مستعفی و مقامات سعودی در ریاض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید