نشانگان بچه آبی

به گزارش مجله شرقیا، بحث تاثیر نیترات بر ناهنجاری نوزادان حدود 50 سال است که در جهان مطرح است و مقاله های ثابت شده متعددی نشان می دهد اگر اندازه نیترات آب آشامیدنی یا مواد غذایی بالاتر از اندازه مجاز باشد، می تواند آثار سویی بر جنین بگذارد.مهم ترین تاثیر نیترات بر جنین، نشانگان نوزاد آبی است؛ چون نیترات اندازه اکسیژن خون را کم می نماید، این نوزادان

نشانگان بچه آبی

نشانگان بچه آبی

نویسنده:دکتر ناهید خداکرمی، رئیس انجمن مامایی

نشانگان بچه آبی چگونه به وجود می آید؟

بحث تاثیر نیترات بر ناهنجاری نوزادان حدود 50 سال است که در جهان مطرح است و مقاله های ثابت شده متعددی نشان می دهد اگر مقدار نیترات آب آشامیدنی یا مواد غذایی بالاتر از مقدار مجاز باشد، می تواند آثار سویی بر جنین بگذارد.مهم ترین تاثیر نیترات بر جنین، نشانگان نوزاد آبی است؛ چون نیترات مقدار اکسیژن خون را کم می نماید، این نوزادان حالت کبودی یا آبی رنگ دارند.

نیترات بر دستگاه گوارش نوزادان تاثیر می گذارد و سبب کم شدن باکتری های مفید دستگاه گوارش آنها می گردد و این نوزادان بیشتر به بیماری های گوارشی مثل اسهال مبتلا می شوند. علاوه بر آن، افرادی که در دوران جنینی در معرض نیترات بودند، در بزرگسالی بیشتر مستعد ابتلا به سرطان دستگاه گوارش هستند.

افرادی که در دوران جنینی در معرض نیترات بالا بودند، بیشتر مستعد ابتلا به تومورهای مغزی خواهند بود. زنان باردار باید در کل زمان بارداری خود، در خصوص مصرف آب آشامیدنی و حتی موادغذایی حاوی نیترات بالا احتیاط نمایند .زنان باردار باید در ماه های آخر بارداری بیشتر مواظب باشند و حتی در زمان شیردهی هم، شیر مادر می تواند حاوی نیترات باشد و برای نوزاد مضر است.

نیترات فقط در آب آشامیدنی وجود ندارد بلکه فست فودها و موادغذایی مثل سوسیس و کالباس که برای نگهداری آنها نیترات استفاده می گردد، هم مضر هستند و فرد را مستعد ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش می نماید، بنابراین زنان باردار و مادران شیرده برای سلامت خود و نوزادشان باید در مصرف این مواد احتیاط نمایند.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1823

به "نشانگان بچه آبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانگان بچه آبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید