واکسن کرونای مقاوم در برابر تمام جهش ها ساخته می گردد

به گزارش مجله شرقیا، به گزارش خبرنگاران به نقل از ایندپندنت، به گفته محققان تا یک سال دیگر می توان واکسنی جهانی فراوری کرد که احتمالاً در برابر تمام جهش های ویروس کرونا از انسان محافظت می نماید.

واکسن کرونای مقاوم در برابر تمام جهش ها ساخته می گردد

به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام مشغول توسعه دومین نسل واکسن کووید 19 هستند که هسته ویروس و همچنین پروتئین های اسپایک روی سطح را هدف می گیرد. اگر این واکسن مبتنی بر دی ان ای موفقیت آمیز باشد نه تنها در برابر کووید 19 بلکه در مقابل هرگونه شاخه جدیدی از ویروس کرونا مقاومت ایجاد می نماید که در آینده به وجود خواهد آمد.

این خبر در حالی منتشر می گردد که واکسن فراوریی شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد در مقابل جهش آفریقایی ویروس کرونا، محافظتی محدود به وجود می آورد. واکسن های فایزر و آسترازنکا پروتئین های اسپایک ویروس کرونا را هدف می گیرند و ممکن است هنگام جهش ویروس کارآمدی خود را از دست بدهند.

این درحالی است که پروتئین نوکلئوکپسید (که بخش اعظم ذرات ویروس را تشکیل می دهد)، به شدت محافظت می گردد. این بدان معنا است که دراین بخش احتمال جهش کمتری وجود دارد. به همین دلیل محققان دانشگاه ناتینگهام با همکاری شرکت اسکن سل (زیرمجموعه دانشگاه) برای توسعه واکسن جدید روی این قسمت تمرکز کردند.

به گفته محققان فرایند فراوری واکسن مذکور ساده است. علاوه بر آن احتیاجی نیست در دمای بسیار سرد نگهداری گردد.

پروفسور لیندی دورانت، ایمونولوژیست دانشگاه ناتینگهام و رئیس شرکت اسکن سل می گوید: جهش های ویروس کرونا قابل پیش بینی بوده است.

قرار است مراحل اولیه آزمایش بالینی این واکسن جهانی در بهار امسال میلادی شروع گردد.

به گفته گیلیس اوبرایان تیر، محقق ارشد پزشکی شرکت اسکن سل (Scancell) برای شروع فرایند آزمایش بالینی واکسن به همکاری با یک شرکت عظیم داروسازی و میلیون ها پوند سرمایه احتیاج است. در صورتیکه بودجه مورد احتیاج تأمین گردد، واکسن طی یک سال توسعه می یابد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1550

به "واکسن کرونای مقاوم در برابر تمام جهش ها ساخته می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونای مقاوم در برابر تمام جهش ها ساخته می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید