خبرنگاران کرونا و فقر؛ بحران انسانی تازه در کمین دنیا

به گزارش مجله شرقیا، تهران - خبرنگاران - کارشناسان بهداشتی و دانشمندان هشدار دادند تنها در صورت اختصاص میلیاردها دلار یاری و صادرات گسترده واکسن کرونا به ویژه به جوامع فقیر می توان از وقوع یک فاجعه انسانی که به سرعت کره زمین را فرا می گیرد جلوگیری کرد.

خبرنگاران کرونا و فقر؛ بحران انسانی تازه در کمین دنیا

به گزارش روز سه شنبه خبرنگاران، روزنامه گاردین نوشت: کارشناسان بهداشتی به رهبران دنیا هشدار داده اند که اگر بسرعت اقدام نکنند، همه گیری کرونا، سیستم سلامت و بهداشت در بسیاری از کشورهای فقیر آمریکای جنوبی، آسیا و آفریقا را تنها ظرف چند هفته آینده نابود خواهد نمود.

آنها نگران هستند که صحنه های وحشتناک مرگ و میر بیماران در بیمارستان ها، جاده ها، منازل و درون خودروها در هند در بسیاری دیگر از کشورهایی که اقتصاد آنها ضعیف و شکننده است، تکرار گردد.

در انگلیس، بوریس جانسون نخست وزیر این کشور به ویژه به دلیل تصمیم اخیر خود برای قطع یاری خارجی در دوران همه گیری مورد انتقاد شدید نهاده شد. گفته می گردد این تصمیم وخامت اوضاع در کشورهایی با درامد پایین و متوسط را به دنبال داشته است. جانسون به عنوان میزبان نشست آینده گروه هفت در ماه آینده تحت فشار شدید برای اطمینان دادن درباره بسته های نجات مالی، واکسن و دارو از کشورهای غنی به کشورهای در حال توسعه است که هدف از آن توقف افزایش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این کشورهاست

روزنامه آبزرور نوشت افزایش مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا در هند تغییرات بی سابقه ای را در فشار ناشی از مرگ و میر ناشی از کووید-19 در کشورهای فقیر و با درامد پایین ایجاد نموده است که می تواند شروعگر تغییری بلندمدت باشد .

اکنون تقریبا یکی از هر سه مرگ و میر(30.7 درصد) ناشی ازکرونا در دنیا، در کشورهای فقیر و یا با درامد پایین اتفاق می افتد این امار ماه گذشته فقط 9.3 درصد از مرگ های ناشی از کرونا در دنیا را تشکیل می داد.

همزمان، کارشناسان بهداشت در آفریقا هشدار داده اند که بحران در هند به زودی در سراسراین قاره نیز تکرار خواهدشد.

آمار روزنامه آبزرور که در یک بازه زمانی هفت روزه گرداوری شده نشان می دهد که در ماه های اخیر افزایش کرونا در کشورهایی با درامد پایین به میزان 400 درصد افزایش یافته است.

استادیار بیماری های عفونی در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی گفت: با توجه به سامانه های نظارت بهداشتی توسعه نیافته در بعضی از این کشورها این آمار می تواند از آنچه که گزارش شده وخیم تر باشد.

دیوید نابارو استاد بهداشت دنیای در دانشکده امپریال لندن و نماینده سازمان بهداشت دنیای در زمینه کووید-19 درباره این بحران فزاینده دنیای هشدار داد و در مصاحبه با آبزرور گفت، بسیاری از مردم با مشکلاتی جدی ناشی از کووید در کشورهایی همچون نپال، بنگلادش و هند، کشورهای شرق آسیا مانند اندونزی و گینه و دیگر کشورها از جمله آمریکای لاتین، کارائیب و خاورمیانه روبرو هستند.

کرونا تا به امروز 153 میلیون و 852 هزار و 535 نفر را در دنیا مبتلا نموده که از این تعداد بیش از 3 میلیون نفر جان خود را از دست داده اند.

با توجه به شروع واکسیناسیون گسترده در کشورهای ثروتمند، سازمان بهداشت دنیای در مورد احتمال بروز شکاف میان کشورهای فقیر و غنی نسبت به در دسترس بودن واکسن کرونا هشدار داده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1686

به "خبرنگاران کرونا و فقر؛ بحران انسانی تازه در کمین دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا و فقر؛ بحران انسانی تازه در کمین دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید