واکنش ترکیه به تصویب قطعنامه نسل کشی ارامنه در سنای آمریکا

به گزارش مجله شرقیا، وزیر خارجه ترکیه اقدام مجلس سنای آمریکا در تصویب قطعنامه ای برای به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه را نمونه ای شرم آور از سیاسی سازی تاریخ توصیف کرد.

واکنش ترکیه به تصویب قطعنامه نسل کشی ارامنه در سنای آمریکا

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وزیر خارجه ترکیه شامگاه پنجشنبه به اقدام سنای آمریکا در تصویب قطعنامه ای که نسل کشی ارامنه در دوران امپراطوری عثمانی را به رسمیت می شناسد، واکنش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، وزیر خارجه ترکیه با انتقاد از این قطعنامه آن را نمونه ای شرم آور از سیاسی سازی تاریخ خوانده و گفته است: کسانی که می خواهند از تاریخ در راستای اهداف سیاسی استفاده نمایند بزدلانی هستند که تمایلی به روبرو شدن با واقعیت ندارند.

باب منندز که یکی از ارائه دهندگان این قطعنامه بود، در واکنش به تصویب آن، نوشته است که این طرح به رسمیت شناسی و یادآوری نسل کشی ارامنه است.

کاخ سفید پیش از این با تصویب این قطعنامه مخالفت نموده و استدلال نموده بود که چنین مصوبه ای می تواند به فرایند گفت وگوها میان واشنگتن و آنکار آسیب بزند.

دولت ترکیه هم هشدار داده بود که این قطعنامه به روابط با آمریکا آسیب طولانی مدت وارد می نماید.

این قطعنامه تنها چند روز پس از آن تصویب می گردد که کمیته روابط خارجی سنا هم طرح تحریم های ترکیه را به بهانه خرید سامانه اس-400 از روسیه، تصویب کرد.

روابط آمریکا و ترکیه در ماه های گذشته به واسطه مجموعه متعددی از اختلافات به شدت پرتنش شده و حتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید نموده است که ممکن است اقتصاد ترکیه را نابود کند. آمریکا همچنین ترکیه را از برنامه فراوری مشترک جنگنده اف-35 کنار گذاشته و جنگنده های فروخته شده به این کشور را هم تحویل نداده است. در روزهای گذشته بعضی رسانه ها گزارش داده اند که آنکارا اخراج نیروهای آمریکایی از پایگاه نظامی اینجرلیک را آنالیز می نماید.

قطعنامه به رسمیت شناسی نسل کشی ارامنه پیش از این در مجلس نمایندگان آمریکا هم تصویب شده بود. ترکیه در واکنش به آن اقدام، سفیر آمریکا را احضار و مراتب اعتراض شدید خود را اعلام نموده بود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 618

به "واکنش ترکیه به تصویب قطعنامه نسل کشی ارامنه در سنای آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش ترکیه به تصویب قطعنامه نسل کشی ارامنه در سنای آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید