پنتاگون درباره خرید سامانه اس- 400 به ترکیه هشدار داد

به گزارش مجله شرقیا، به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بیان کرد: موضع ما تغییری نکرده است و ما از ترکیه می خواهیم که سامانه اس -400 نداشته باشد.

پنتاگون درباره خرید سامانه اس- 400 به ترکیه هشدار داد

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در این باره گفت: ترکیه متحد دیرینه و ارزشمندی برای ناتو است؛ اما تصمیم آنکارا به خرید این سامانه با تعهداتش به عنوان متحد ناتو و واشنگتن مطابقت ندارد.

دیوید ساترفیلد سفیر آمریکا در آنکارا نیز دیروز آدینه بیان کرد: امیدواریم مشکل اس -400 با ترکیه حل شود؛ در غیراینصورت، به دنبال راه های دیگری می رویم. این موضوع به قوانین آمریکا برمی شود. امیدواریم مشکل اس -400 با ترکیه حل شود؛ در غیراینصورت، بر تمامی حوزه های مرتبط با همکاری های فیمابین که مستقیماً توسط تحریم ها تحت الشعاع قرار نگیرند، متمرکز خواهیم شد.

این در حالیست که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیشتر در سخنانی اعلام نموده بود: آنکارا برای خرید سامانه های جدید اس -400 نیازی به اجازه آمریکا ندارد. هیچ کشوری نمی تواند گام های ترکیه در زمینه صنایع دفاعی را تعیین کند. این اقدامات به طور کلی با تصمیمات آنکارا تعیین می شود. نمی توانیم اقدامات خود در راستای صنایع دفاعی را با اجازه مراجع دیگر اتخاذ کنیم. ما یک کشور عضو ناتو هستیم. به عنوان یک عضو ناتو، جهت گیری از کشورهای هم پیمان در این سازمان را نمی توانیم بپذیریم. علیرغم پرداخت مبلغی هنگفت، متاسفانه جنگنده های اف -35 به ما تحویل داده نشد. در حوزه دیپلماسی بین المللی این یک اقدام غلطی است که توسط آمریکا در خصوص ترکیه به عنوان کشور هم پیمان آن صورت گرفت. امیدوارم پس از شروع دوره ریاست جمهوری بایدن و دیدارهایی که صورت خواهد گرفت، با برداشتن گام های مثبت مسائل را حل کنیم.

لازم به ذکر است که سال گذشته، واشنگتن در واکنش به اولین آزمایش اس -400، ترکیه را از پروژه ساخت جنگنده های اف -35 کنار گذاشت.

آمریکایی ها مدعی هستند استفاده از یک سامانه روسی از سوی یکی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، دیوار دفاعی ناتو را تضعیف می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1486

به "پنتاگون درباره خرید سامانه اس- 400 به ترکیه هشدار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنتاگون درباره خرید سامانه اس- 400 به ترکیه هشدار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید