انتقال موشک به ونزوئلا: پایه گذار حضور نظامی ایران در نیمکره غربی، موشک های ایران در 2200 کیلومتری خاک آمریکا مستقر می گردد؟!

به گزارش مجله شرقیا، نشریه نشنال اینترست نوشت: انتها تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در ماه اکتبر/مهر می تواند مانع اصلی برنامه های ایران جهت ارسال موشک به ونزوئلا را از میان بردارد.

انتقال موشک به ونزوئلا: پایه گذار حضور نظامی ایران در نیمکره غربی، موشک های ایران در 2200 کیلومتری خاک آمریکا مستقر می گردد؟!

گروه سیاسی خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی نشنال اینترست، در گزارشی با عنوان آیا موشک های ایرانی به زودی به ونزوئلا می فرایند و به قلم جاش چانگ نوشت: ابراز تمایل اخیرا نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا نسبت به خرید موشک های ایرانی، کشور های همسایه این کشور را نگران نموده و سوالاتی پیرامون این خرید احتمالی مطرح شده است. از یک سو، دلایلی محتملی وجود دارد تا باور کنیم که این معامله احتمالاً صورت نمی گیرد. همکاری نظامی ایران - ونزوئلا به اندازه ای نیست که ادعا می شود.

نویسنده مقاله نشنال اینترست مدعی شد: به عنوان مثال، ایران در سال 2018 اعلام نمود که یک ناو نظامی با قابلیت پنهان کاری در قالب بخشی از ماموریت های آبی/دریایی به ونزوئلا اعزام می نماید، امّآ این استقرار هرگز عملی نشد. راهبرد فشار حداکثری ایالات متحده علیه دو کشور می تواند از ارسال موشک های ایرانی به نیمکره غربی جلوگیری کند. از سوی دیگر، غیر منطقی است که ایران اقدامی جهت ارسال موشک های خود به ونزئلا نکند و کاملاً کوشش در این راستا را کنار بگذارد. انتقال اخیر محموله نفتی ایران به ونزوئلا و انتقال طلا از سوی ونزوئلا به تهران به وسیله ایرلاین های ایرانی، تعهد بالای جمهوری اسلامی را علی رغم تحریم های ایالات متحده و فاصله جغرافیایی نسبت به متحد خویش نشان داد.

انتها تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در ماه اکتبر/مهر می تواند مانع اصلی برنامه های ایران جهت ارسال موشک به ونزوئلا را از میان بردارد. درحالیکه ایالات متحده اخیراً تحریم سازمان ملل علیه ایران را مجدداً اعمال نموده و در کوشش است تا تحریم تسلیحاتی را تمدید کند، امّا فقدان حمایت گسترده بین المللی برای این اقدام آمریکا، احتمالاً تهران را به پیشروی تشویق می نماید و به محض اینکه تحریم تسلیحاتی در موعد مقرر منقضی شود، اقدام به فروش [تسلیحات] می نماید. ایران وسوسه خواهد شد که از این فرصت و با موشک هایش جهت تحت فشار قرار دادن ایالات متحده بهره برداری کند و آنچه محاصره راهبردی توسط واشنگتن و متحدانش در منطقه خلیج فارس معنا می شود را تلافی کند.

بدون توجه به این موضوع که آیا ونزوئلا و ایران معامله می نمایند یا خیر، درک دلایل استقرار سامانه های موشکی ایرانی در نیمکره غربی می تواند مفید می باشد. با وجود اینکه دلایلی برای نگرانی پیرامون گسترش تسلیحات و تنش بین موجود است، دلیل بزرگتری در قالب استراتژی دنیای سیاست دفاعی آمریکا برای نگرانی وجود دارد.

نگرانی اول؛ استقرار این موشک ها در خاک ونزوئلا زنگ خطر را به صدا درمی آورد و تنش بین این کشور و همسایگانش را که در حال حاضر در پایین ترین سطح روابط به سر می برند، افزایش می دهد. ارتش ونزوئلا مدتی قبل چندین رزمایش نظامی در طول خط مرزی خود با کشور کلمبیا برگزار کردند که طی آن، دفاع درمقابل تهاجم خارجی را شبیه سازی کردند. چنین مانورهایی از سوی ونزوئلا موجب شده است که نیروهای کلمبیا در شرایط آماده باش قرار گیرند. این رزمایش ها در میان اتهام زنی های مکرّر مادورو مبنی بر اینکه همسایگانی نظیر کلمبیا به طور فعّال درصدد سرنگونی نظام بولیواری در ونزوئلا هستند، صورت پذیرفت. موشک های ایرانی می تواند مادورو را جسور کند و با اطمینان کامل از امنیتی که این دارایی برای حفظ نظام کاراکاس می آورد، رزمایش های بیشتری را به صحنه بیاورد. ابن حرکت می تواند منجر به افزایش رقابت و اختلاف نظامی و دیپلماتیک شود.

نگرانی دوم؛ با پذیرش موشک های ایرانی توسط ونزوئلا، لاجرم این کشور از تکنسین ها، مهندسان و پرسنل نظامی ایران دعوت بعمل می آورد تا به این کشور بیایند و این تسلیحات را در خاک ونزوئلا مستقر نمایند. این پرسنل نظامی می توانند سنگ بنای حضور نظامی ایران در نیمکره غربی را پایه گذاری نمایند و جمهوری اسلامی را قادر به جمع آوری اطلاعات و رصد فعالیت های ایالات متحده آمریکا در منطقه خواهد نمود. تاسیس موفقیت آمیز پایگاه موشکی ایران در خاک ونزوئلا، می تواند دو کشور را برای پیگیری مراودات تسلیحاتی دیگری جسور و اعتماد به نفس شان را برای مقابله با تحریم های ایالات متحده تقویت کند.

نگرانی سوّم؛ ونزوئلا به عنوان کشوری بی ثبات دارای ذخایر بزرگی از تسلیحات و نیز گروه های پارتیزانی و جنایی بین المللی است. درصورتی که انبارهای سلاح به دست گروه های مسلّحی نظیر ارتش آزادی بخش ملّی (ELN) سقوط کند، ونزوئلا تبدیل به مرکز پخش و توزیع سامانه های موشکی می شود. گزارش های حاکی از آن است که کاراکاس اقدام به توزیع تسلیحات ساخت روسیه بین گروه های مسلّح نزدیک به حکومت نموده است. این الگوی همکاری نشان می دهد که گروه های شبه نظامی می توانند با نقل و انتقال از طرف رژیم کاراکس به صورت عمدی و یا با سهل انگاری حکومت به این موشک ها دست پیدا نمایند. غیرقابل پیش بینی بودن گروه های شبه نظامی مسلح نشان می دهد که آن ها می توانند این تسلیحات را به سایر مشتریان ذی نفع بفروشند و کابوسی برای ایالات متحده و متحدانش (نظیر کلمبیا) به وجود بیاورند.

جاش چانگ در انتهای مقاله خود در نشنال اینترست نوشت: این نکته حائز اهمّیت است که ایران یا ونزوئلا معامله ای انجام بدهند یا ندهند، تامّل صرف درباب این موضوع ممکن است توجه ایالات متحده را از سایر موضوعات مهم باز دارد. اگر تهران سامانه موشکی به ونزوئلا ارسال کند، باعث می شود ستاد فرماندهی کل نیروهای ارتش آمریکا در منطقه جنوب قاره (سوتکام - SOUTHCOM) درخواست منابع نظامی نظیر سکّوهای پرنده بدون سرنشین، سامانه رهگیری موشک و ناوشکن کند که این سرفرماندهی در حالت عادی احتیاجی به آن ندارد. درست در زمانی که ایالات متحده درگیر رقابت استراتژیک با روسیه و چین در نقاط دیگر دنیا است، این درخواست از سوی ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در جنوب می تواند حواس ایالات متحده را از دیگر نقاط که احتیاج به چنین تجهیزاتی دارند، گمراه کند. مضاف بر این، واشنگتن باید انرژِی و توان دیپلماتیک بیشتری خرج شرکای خود در آمریکای لاتین در برابر تهدیدات احتمالی کند. واشنگتن برای انجام تعهدات نظامی خود در کشورهای مختلف دنیا تحت فشار شدیدی واقع شده است؛ فروش موشک های ایرانی به ونزوئلا موردی ناخواسته را به فهرست درحال رشد نگرانی های نظامی/دفاعی آمریکا اضافه می نماید.

ترجمه: ایلیا فروزش

مطالب فوق مورد تایید خبرگزاری نیست و صرفاً جهت مطالعه مخاطبان ترجمه شده است.منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1248

به "انتقال موشک به ونزوئلا: پایه گذار حضور نظامی ایران در نیمکره غربی، موشک های ایران در 2200 کیلومتری خاک آمریکا مستقر می گردد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال موشک به ونزوئلا: پایه گذار حضور نظامی ایران در نیمکره غربی، موشک های ایران در 2200 کیلومتری خاک آمریکا مستقر می گردد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید