انفعال اروپا در برجام و باج خواهی ترامپ از اروپایی ها در آمریکای لاتین

به گزارش مجله شرقیا، تهران- خبرنگاران-پازل انفعال اتحادیه اروپا مقابل اقدامات یکجانبه واشنگتن که پس از خروج غیرقانونی و یکجانبه ترامپ از برجام شروع شد، با تهدید واشنگتن برای توقف تعلیق بخشی از قانون تحریم های کوبا که امکان شکایت علیه شرکت های اروپایی در آمریکا را می دهد،کامل می گردد.

انفعال اروپا در برجام و باج خواهی ترامپ از اروپایی ها در آمریکای لاتین

به گزارش عصر سه شنبه خبرنگاران، لورنس نورمن خبرنگار ارشد نشریه وال استریت ژورنال در بروکسل گزارش داد که اتحادیه اروپا تهدید نموده است در صورت احیای بخشی از قانون تحریم های کوبا مصوب سال 1996 در واشنگتن که تاکنون تعلیق شده بود، در سازمان تجارت جهانی علیه آمریکا اقدام می نماید.

اتحادیه اروپا همچنین هشدار داده است که علیه شرکت های آمریکایی که از شرکت های اروپایی شکایت نمایند نیز اقدام متقابل انجام خواهد داد.

بخشی از قانون همبستگی با آزادی و دمکراسی در کوبا که در سال 1996 در کنگره آمریکا تصویب شد، به کوبایی-آمریکایی ها و دیگر شهروندان آمریکا امکان می دهد از نهادهایی که از املاک مصادره شده توسط دولت کوبا پس از انقلاب 1959 استفاده می نمایند، شکایت نمایند.

از آن موقع تاکنون همه رئیسان جمهوری آمریکا این بخش از این قانون را تعلیق نموده اند تا از پیامدهای بین المللی آن جلوگیری نمایند، اما دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور از احتمال توقف تعلیق این قانون خبر داده است.

دولت ترامپ بدون توجه به شکافی که اقدامات یکجانبه همچون خروج از برجام میان دو سوی آتلانتیک به وجود آورده و منافع متحدان غربی واشنگتن را تهدید می نماید، برای پیشبرد سیاست های خود با زورگویی و باج خواهی به روال خود ادامه می دهد.

به گفته خبرنگار وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات های اروپایی، مقام های آمریکایی گفته اند در صورتی که اتحادیه اروپا فشار علیه کوبا و ونزوئلا را افزایش دهد، ممکن است دولت ترامپ در توقف این تعلیق محتاطانه عمل کند.

واشنگتن با به رسمیت شناختن خوان گوایدو سرنموده مخالفان دولت در ونزوئلا و غاصب خواندن نیکلاس مادورو رئیس جمهوری این کشور، سیاست براندازی دولت قانونی در کاراکاس را در پیش گرفته اما حمایت بعضی کشورها همچون چین، روسیه، ایران و کوبا از دولت مادورو تاکنون سبب ناکامی کاخ سفید شده است.

دولت ترامپ امیدوار بود که با سیاست چماق و هویج ضمن تهدید مقام های نظامی ونزوئلا به تحریم و وعده مصونیت در دولت گوایدو، بتواند ارتش ونزوئلا را از پشتیبانی از دولت مادورو باز دارد اما شکست این سیاست باعث شده است واشنگتن کوبا را در این موضوع مقصر بداند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا شنبه گذشته در سفر به چند کشور آمریکای لاتین مدعی شد که حمایت کوبا از دولت مادورو باعث شده براندازی او به تاخیر بیافتد. پمپئو ادعا کرد که دولت مادورو هزاران نظامی کوبایی را برای جاسوسی و مراقبت از مقام ها و نیروهای ارتش کشورش به کار گرفته است.

اکنون آمریکا میخواهد با احیای این بخش از قانون تحریم های کوبا، ضمن افزایش فشار علیه کوبا برای خالی کردن پشت دولت مادرو، بتواند اروپایی ها را در در آمریکای لاتین تحت فشار بگذارد تا با سیاست های کاخ سفید به صورت کامل همراه شوند.

بسیاری از شرکت های اروپایی پس از انقلاب 1959 کوبا در این کشور فعال شده و به نحوی از اموال و املاک مصادره شده توسط دولت این کشور استفاده نموده اند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی و سیسیلیا مالمستروم کمیسر تجارت اتحادیه اروپا در نامه ای 10 آوریل (21 فروردین ماه) به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در این باره ابراز نگرانی نموده اند.

موگرینی و مالمستروم همچنین در این نامه هشدار دادند که در صورت توقف تعلیق این بخش از قانون تحریم کوبا، اتحادیه اروپا از همه امکانات در دسترس خود از جمله اقدام در سازمان تجارت جهانی و قانون مسدودساز اتحادیه اروپا علیه آمریکا استفاده خواهد نمود.

مقام های اروپایی همچنین هشدار داده اند که بسیاری از 50 شرکت اصلی آمریکایی که محتمل است پس از توقف تعلیق این قانون از شرکت های اروپایی شکایت نمایند، اموال و املاکی در اروپا دارند که امکان اقامه دعوا در دادگاه های اروپایی علیه آنان را فراهم می نماید.

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال گذشته، اتحادیه اروپا اگرچه قانون مسدودساز را علیه تحریم های ایالات متحده احیا و شرکتی موسوم به اینستکس را راه اندازی کرد تا امکان تداوم فعالیت شرکت های اروپایی در ایران و تبادلات اقتصادی بین المللی برای تهران فراهم گردد، اما این ابزارها نتوانست شرکت های بزرگ اروپا را قانع کند.

اما حضور شرکت های آمریکایی در اروپا و امکان اقدام متقابل اتحادیه اروپا علیه آنان اهرم فشاری را در اختیار این اتحادیه قرار می دهد که به گفته نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال در موضوع برجام در اختیار اروپایی ها نبوده است.

پیشتر روزنامه واشنگتن پست گزارش داده بود که اقدام دولت ترامپ برای توقف تعلیق این قانون می تواند شکافی را که میان اروپا و آمریکا پس از خروج واشنگتن از برجام و اعمال تحریم علیه ایران به وجود آمده، عمیق تر کند.

به نوشته این روزنامه، پیتر هَرل مقام وزارت خارجه آمریکا در زمان باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین این کشور گفت که تعلیق این قانون شکاف دیپلماتیک میان اروپا و واشنگتن را به حداقل می رساند.

هرل اضافه نمود: یکی از دلایل تعلیق این بخش از قانون سال 1996 این بود که چنین شکایت هایی در اروپا به شدت ناخوشایند بود. اروپایی ها این قانون را نیز شبیه تحریم های ثانویه ای که دولت ترامپ امروز علیه ایران اعمال نموده، توهین به حاکمیت ملی خود می دیدند.

وی تاکید نمود: روابط آمریکا با اروپا کاملا در حال نابودی است. اگر ترامپ این قانون را علیه کوبا به پیش برد، این موضوع محرک دیگری برای این نابودی خواهد بود.

مایکل دابسون مشاور در مسائل امنیت ملی گفت: جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ در این تصمیم گیری نقش داشته و این اقدام را فشار به تروئیکای ظلم که به اعتقاد او کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا است، دانسته است.

قرار است بولتون فردا تصمیم نهایی دولت ترامپ را در این باره اعلام کند.

شبد**9416**1010

منبع: ایرنا
انتشار: 17 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 192

به "انفعال اروپا در برجام و باج خواهی ترامپ از اروپایی ها در آمریکای لاتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انفعال اروپا در برجام و باج خواهی ترامپ از اروپایی ها در آمریکای لاتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید