هشدار درباره شرایط خطرناک پسماندهای عفونی چهار هزار کلینیک تهران ، شهرداری فراتر از مسئولیت قانونی در حال خدمات دهی است

به گزارش مجله شرقیا، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نسبت به عملکرد بعضی مراکز کلینیکی پایتخت در زمینه بی خطرسازی پسماندهای عفونی هشدار داد و گفت: نظارت عالی بر این موضوع بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

هشدار درباره شرایط خطرناک پسماندهای عفونی چهار هزار کلینیک تهران ، شهرداری فراتر از مسئولیت قانونی در حال خدمات دهی است

شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در مصاحبه با خبرنگاران درباره نحوه مدیریت پسماندهای پزشکی و معضلات بعضی بیمارستان های تهران گفت: بر اساس قانون مدیریت پسماند و ضوابط پسماندهای پزشکی مصوب دولت، مسئولیت بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی بخصوص پسماندهای عفونی بر عهده بیمارستان ها و در رأس آن وزارت بهداشت است. در زمینه پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی یا کشاورزی که قابلیت خطرزایی دارند، طبق ماده 7 قانون مدیریت پسماند، تولیدکننده پسماند وظیفه دارد نسبت به بی خطرسازی آن اقدام کند و مسئولیت شهرداری ها صرفا دفع و امحای پسماندهای خانگی و دفع پسماندهای پزشکی پس از بی خطرسازی است.

وی اضافه کرد: در سال های گذشته سیاست وزارت بهداشت این بود که بیمارستان ها و مراکز درمانی به دستگاه های بی خطرساز پسماندهای بیمارستانی از جمله اتو کلاو تجهیز شوند تا پسماندهای عفونی بی خطر شوند و پس از آن در اختیار شهرداری ها قرار گیرد. البته اینکه بی خطرسازی در شرایط مناسبی انجام می گردد یا خیر، موضوعی است که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر عالی این موضوع بر اساس ماده 23 قانون مدیریت پسماند مکلف است به طور مستمر رأسا و یا به وسیله آزمایشگاه های معتمد پایش و اقدام کند.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر شبهاتی وجود دارد که آیا این پسماندها به درستی بی خطر می شوند یا خیر، اظهار داشت: راهبری دستگاه بی خطرسازی نیازمند شرایط خاص است چون نیازمند کاربر متخصص بوده و برای عملکرد مناسب، ضروری است که کار با آنها در دما و فشار و کالیبراسیون مناسب صورت گیرد. بنابراین وقتی درصدی از ابهام وجود دارد که ممکن است این دستگاه ها در بعضی بیمارستان ها کارکرد مناسب نداشته باشند، باید سختگیرانه تر عمل کنیم. نکته مهم، کارکرد دستگاه بی خطرساز است که آیا درست انجام می گردد یا خیر.

انصاری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 150 بیمارستان در تهران مجهز به دستگاه بی خطرسازی پسماند هستند، توضیح داد: علاوه بر کارکرد دستگاه های بی خطرساز در بیمارستان ها و مراکز درمانی عظیم، مشکل در بیش از 4 هزار مرکز کلینیکی کوچک اعم از مراکز فیزیوتراپی، آزمایشگاهی، جراحی محدود و ... است که اغلب فاقد امکانات بی خطرسازی پسماندهای عفونی هستند.

وی اضافه کرد: این بی خطرسازی هم عمدتا در حد ضدعفونی کردن disinfection است. یعنی پسماند کم خطر می گردد، بنابراین باز هم ممکن است عامل عفونت زا وجود داشته باشد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران توضیح داد: همچنین ضروری است پروتکل بهداشتی برای نگهداری پسماندها در داخل بیمارستان ها و واحدهای درمانی داشته باشیم؛ هر چند در بیمارستان ها و مراکز کلینیکی که عملکرد استاندارد در این حوزه دارند، پسماندها در اتاق خنک ویژه (اتاقک مبرد زباله) نگهداری می شوند.

انصاری در خاتمه با بیان اینکه شهرداری تهران فراتر از ماموریت و مسئولیت قانونی خود در حال خدمات دهی در زمینه پسماندهای بیمارستانی است، گفت: شهرداری تهران با تمهیدات ویژه از جمله ناوگانی مجزا از ناوگان حمل زباله های خانگی که مجهز به خودروهایی ویژه است و در ساعاتی جدا از زمان جمع آوری پسماندهای خانگی، نسبت به جمع آوری و انتقال پسماندهای بیمارستانی به سایتی جداگانه از مرکز دفن زباله های خانگی در آرادکوه اقدام نموده و پس از دفن، آهک پاشی می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1153

به "هشدار درباره شرایط خطرناک پسماندهای عفونی چهار هزار کلینیک تهران ، شهرداری فراتر از مسئولیت قانونی در حال خدمات دهی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار درباره شرایط خطرناک پسماندهای عفونی چهار هزار کلینیک تهران ، شهرداری فراتر از مسئولیت قانونی در حال خدمات دهی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید